05.12.2019
Nieuws

​TED wil met YouTubers de klimaatcrisis oplossen

By: Laura Jenny

BlogNieuws

TED, bekend van onder andere TED-talks over de meest uiteenlopende onderwerpen, heeft een duurzaamheidsinitiatief gelanceerd. Het roept hierbij hulp in van onder andere YouTubers om met een goed idee te komen om iets te doen aan de klimaatcrisis.

Countdown

Het initiatief heet Countdown en TED doet dat niet alleen. Het werkt samen met YouTube en diverse leiders van milieu-organisaties. Uiteraard allemaal met dat einddoel: goede ideeën vinden in de klimaatcrisis. Er zijn vijf verschillende focusgebieden uiteengezet: infrastructuur, energie, transport, ecosystemen en voeding.

Het idee is dat iedereen mag meedoen. Via social media proberen content creators elkaar te inspireren om met meer goede ideeën te komen voor een duurzame toekomst. Dat TED het belangrijk vindt, blijkt wel uit het dat het feit dat het met YouTubers is gaan samenwerken om Countdown aan de man te brengen. TED wil de beste ideeën uitwerken met bedrijven, beleidsmakers en beroemdheden. Al Gore is ook betrokken. “Als mensen hebben we de mogelijkheid om in actie te komen als er een probleem is. Politieke bereidwillendheid is een hernieuwbare bron.”

Oktober 2020

TED neemt wel de tijd om dit initiatief uit te werken. Op een evenement in Noorwegen in oktober 2020 worden de verschillende ideeën in TED Talks verder uitgewerkt. De ideeën moeten allemaal bijdragen aan het halveren van de uitstoot broeikasgassen in 2030 en deze uitstoot in 2050 zelfs geheel uitbannen. Dat is op zich niet per se een plan van TED: knappe koppen bij de Verenigde Naties hebben al uitgesproken dat dit nodig is om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan. Het gaat momenteel niet zo goed met die uitstoot, want in 2019 schijnt deze weer omhoog te gaan in plaats van naar beneden.

Het is ergens ook fascinerend dat TED en YouTube hieraan meedoen. YouTube en Ted Talks zijn dingen die veel mensen bekijken, en dat bekijken ervan kost energie. Er wordt dagelijks meer dan een miljard uur YouTube gekeken en dat betekent dat YouTube in zijn eentje in een jaar al meer dan 10 miljoen ton kooldioxide produceert. En het kijken van video’s zal in ieder geval niet afnemen, zeker niet omdat steeds meer mensen toegang hebben tot internet, en dat internet steeds sneller wordt. TED heeft tegen TheVerge gezegd dat het niet zal stoppen met het op YouTube zetten van zijn video’s. Het vindt het belangrijker dat een video misschien wel iemand kan inspireren om met hét idee te komen.

Share this post