Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Op 1 januari van dit jaar ging het lage BTW-tarief omhoog van 6 naar 9 procent. Dit had logischerwijs tot gevolg dat onze boodschappen duurder zijn geworden. Supermarkten hebben de afgelopen maanden de prijs zelfs nog iets verder omhoog geschroefd. Na de BTW-verhoging eindigde de prijs van veel producten niet meer op het psychologisch gunstige eindcijfer 9. Daarom deden veel supermarkten nog een paar cent bovenop de prijs, zodat deze nu weer ‘netjes’ op eindcijfer 9 eindigt.
De website IPV (In Prijs Verhoogd) doet onderzoek naar prijzen en prijsontwikkelingen bij de supermarkten in ons land. Dagelijks doen zij meer dan 3,5 miljoen prijsmetingen bij onder andere supermarkten.
Prijzen supermarkten verhoogd
Na de BTW verhoging eindigden veel prijzen in supermarkten op een ander eindcijfer dan we als consument gewend zijn. De winkels vinden het niet prettig als een groot deel van de producten niet op een 9 eindigt. Dus het lag in de lijn der verwachting dat de prijzen werden bijbesteld. Eind maart eindigt een groot deel van de prijzen dan ook weer op een 9, zoals je kunt zien in bovenstaande grafiek van IPV data.
Het psychologische effect van eindcijfer 9
In een interview met NOS vertelde IPV meer over wat het eindcijfer 9 nu zo aantrekkelijk maakt voor de consument. Als een prijs eindigt op een 9, komt een product aantrekkelijker over. We trappen daar allemaal in, want zo lijkt het alsof je een goede deal sluit. € 2,99 voelt immers niet als € 3,-. Een dubbele 9 heeft trouwens helemaal een groot effect. Supermarkten prijzen hun producten dus heel graag eindigend op een 8 of 9. De Albert Heijn bouwt daar zelfs campagnes omheen: Route 99.
Langzaamaan stellen de supermarkten nu dus weer hun prijzen bij zodat deze eindigen op een 9. Gemiddeld gezien zien we het eindcijfer 9 terug bij 70 procent van de producten. Na de BTW-stijging was dit nog maar bij 30 procent van de supermarktproducten het geval. Nu worden deze dus weer aangepast en kost een pak koekjes geen € 1,42 meer zoals dat na de BTW aanpassing het geval was, maar € 1,49.
Albert Heijn heeft inmiddels weer 47% geprijsd op eindcijfer 9 (dit was 68% voor de BTW-stijging), Jumbo zit nu op 36%. De Vomar liet zich niet uit het veld slaan door de verhoging in januari en heeft zelfs meer producten eindigend op een 9 dan in december 2018.
Verder lezen over AH
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceNieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurNieuws27.10.2023
Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn
Lifestyle27.11.2020
We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst
Advertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising27.09.2019
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden
Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zienNieuws26.06.2019
Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven
Verder lezen over Food
Gadgets12.09.2024
5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Lifestyle17.06.2024
Zo haal je magnesium uit je voeding
Online14.06.2024
De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!
Nieuws13.05.2024
Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken
Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegenCoffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024