We hebben er allemaal mee te maken: telefoonterreur. Ongewenste belletjes van verkopers die jou graag iets aan willen smeren. Zowel consumenten als bedrijven hebben hier last van. Helaas zit je vaak, of misschien wel nooit, op die telefoontjes te wachten en zijn de verkooptechnieken behoorlijk agressief. Je hebt vast al van het bel-me-niet register gehoord, maar je alleen hier registreren is niet genoeg. Wij vertellen je hoe je die irritante telefoontjes in de toekomst kunt voorkomen. Laat de telefoonterreur stoppen!
De eerste stap in het laten stoppen van de telefoonterreur is om je te laten registreren in het bel-me-niet register. Consumenten kunnen hier hun telefoonnummer inschrijven, waarna bedrijven hen daarna niet meer telefonisch mogen benaderen voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Uitzondering: een bedrijf waar je in het verleden klant bent geweest mag jou nog wel benaderen. Als je dit niet meer wil, zul je het aan moeten geven bij het betreffende bedrijf.
Helaas heeft het register alleen betrekking op consumenten en kun je je als bedrijf hier niet inschrijven. Uitzondering zijn eenmanszaken, vof’s en maatschappen. Hoewel bedrijven verplicht zijn om het register te checken voordat ze bellen weten we dat dit in de praktijk lang niet altijd gebeurt. Geen waterdicht systeem helaas maar het filtert al iets van de telefoonterreur.
Anonieme nummers nemen we vaak niet op. De kans is namelijk groot dat er aan de andere kant van de lijn iemand zit die jou iets wil verkopen. Alleen anonieme telefoontjes niet beantwoorden voorkomt niet alle irritante belletjes. Veel bedrijven gebruiken namelijk een 085-nummer. Dat kan ook een bedrijf zijn dat je wél kent of waar je klant bent. Ons advies: neem 085-nummers, tenzij het een bij jou bekend nummer is, in eerste instantie niet op. Als ze je echt nodig hebben spreken ze wel een bericht in of benaderen je op een andere manier.
Check het nummer! Op de website van Wie heeft gebeld?’ kun je het nummer dat jou heeft gebeld invoeren en checken wie het was. Ik doe dit tegenwoordig standaard en als ik fraudemeldingen zie blokkeer ik het nummer direct. Want dat je de eerste keer niet hebt opgenomen betekent helaas niet dat je direct uit het bestand bent verdwenen.
Een vasthoudende verkoper is irritant, maar helaas kun je ook gebeld worden door fraudeurs. Zo ben ik zelf meerdere keren benaderd door iemand die zei van mijn energieleverancier te zijn en mijn contract door wilde spreken. Ik probeer het gesprek dan vriendelijk te beëindigen, maar zelfs dat is vaak een uitdaging bij vasthoudende verkopers. Uiteindelijk bleek dat de zogenaamde energieleverancier zelfs alleen netbeheerder is en helemaal niet zelf over contracten ging.
Als je zelf zo’n vreemd telefoontje hebt gekregen, check dan online of het om een fraudegeval gaat. Zo ja, meld dit even bij de betreffende organisatie als je tijd hebt. Zij zitten ook niet te wachten op oplichters die uit hun naam communiceren en willen net als jij aan die telefoontjes een einde maken. En, zoals je misschien al had verwacht, checken oplichters echt niet het bel-me-niet register voordat ze jou benaderen.
Nog even samengevat:
Voor zzp’ers en andere bedrijven is het nog een stuk lastiger. Zij kunnen zich misschien registreren, maar de ervaring leert dat het dan nog steeds niet altijd wordt gecontroleerd. Bepaal voor jezelf of je onbekende nummers wil beantwoorden. Als je een oproep hebt gemist en het nummer niet kent, check dan eerst even wie het is geweest voordat je terugbelt. Ben je ingeschreven in het register en toch ongevraagd gebeld? Dan kun je hiervan melding maken bij de ACM.