De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De afgelopen jaren zagen we trends rondom superfoods, gezonde snacks, een toename in het aanbod van vegetarische producten en het voorkomen van voedselverspilling voorbijkomen. Maar ook fastfood wint aan populariteit: de afgelopen 5 jaar is het aantal fastfoodrestaurants toegenomen met 17% tot 422 vestigingen in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca – advies naar de fastfoodsector in ons land.
Aanbod groeit vooral in grote steden
Het aanbod aan fastfoodrestaurants in grote steden groeit harder (+22%) dan in de rest van ons land. Dat is vooral te zien in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Van de 20 gemeenten met het grootste fastfoodaanbod neemt alleen het aanbod in Maastricht af. In Roermond is een grote groei te zien, 150% in de afgelopen 10 jaar. Daarmee heeft de stad de hoogste dichtheid (8,7 fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners). Die score zal de stad ongetwijfeld mede te danken hebben aan het outletcenter dat aan de rand van Roermond is gevestigd.
Niet alleen in grote steden is een groei zichtbaar, ook op ‘high traffic locaties’ neemt het aantal fastfoodrestaurants toe. Bijvoorbeeld langs de snelweg of bij outletcenters (zoals dus in Roermond het geval is en ook in Roosendaal en Lelystad).
McDonald’s grootste fastfoodketen
Bijna 85% van de fastfoodrestaurants in ons land behoort tot 1 van de 3 grote ketens, McDonald’s, Burger King en KFC. Nog steeds heeft McDonald’s de meeste vestigingen in Nederland (252), meer dan 4 keer zoveel als de nummers 2 (BK) en 3 (KFC). Op iedere 100.000 inwoners zijn er 1,4 McDonald’s vestigingen. In de provincies Zuid-Holland en Limburg zien we de grote gele M bovengemiddeld vaak. In Zeeland is het aanbod beperkt, wat mogelijk veroorzaakt wordt door de vergrijzing. Fastfood is met name populair onder jongeren. Andere formules die onder fastfoodrestaurants vallen zijn New York Pizza, Pizza Hut, Chicken Spot, Halal Fried Chicken en enkele hippe burgerconcepten.
Groei fastfood neemt komende jaren verder toe
In het rapport wordt ook gekeken naar trends en ontwikkelingen. Naar verwachting zet de groei van fastfood de komende jaren door. Dit komt onder andere door een toename in maaltijdbezorging en expansiedrift van de bestaande ketens. Ook komen er steeds meer nieuwe concepten op de markt. In grote steden proberen Five Guys en Ellis Gourmet Burger bijvoorbeeld een plek te veroveren. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan kwalitatief goed eten en kijken naar de herkomst van producten. Daar spelen ketens zoals Five Guys en Ellis Gourmet Burger op in.
Meer filialen van Burger King en KFC
KFC en Burger King willen in Nederland meer verkooppunten en openen nieuwe filialen. Burger King geeft de nieuw te openen vestigingen ook een heel andere ‘look & feel’. De keten wil minimaal 10 locaties per jaar erbij openen in ons land. Pizzaketen Domino’s zet ook in op groei, vooral ingegeven door de bezorgtrend. We hebben nog weinig Aziatische en grotere halal-fastfoodketens in ons land. De Oost-Europese keuken zien we ook nog weinig in het straatbeeld. Voor Taco Bell bleek de Nederlandse markt lastig te veroveren, de paar vestigingen die vorig jaar werden geopend zijn inmiddels alweer gesloten.
Fastfood richt zich ook meer op vegetariërs en toevoegen van groente
Steeds meer fastfoodketens voegen groente toe aan hun assortiment en houden rekening met vegetariërs, veganisten en mensen met een glutenallergie. McDonald’s communiceert wat er in de gerechten zit en wil transparant zijn over de herkomst van producten, door filmpjes te posten over hun aardappelen bijvoorbeeld.