Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
We zijn het allemaal er wel mee eens. We moeten iets doen tegen de toenemende stroom van afval van wegwerpplastic. En hoewel we misschien wel nooit helemaal zonder kunnen moeten we blijven zoeken naar oplossingen. Voor bedrijven is dit een grote uitdaging maar wie eenmaal heeft gekozen voor duurzaamheid kan niet meer terug.
Een van de praktische mogelijkheden om het gebruik van wegwerpplastic een halt toe te roepen is door plastic wegwerpflessen te vervangen door een herbruikbare flessen. En hier gaat het verhaal verder van Sodastream. Het wereldwijde merk wat inmiddels een synoniem is voor het zelf maken van drankjes met bubbels gaat in een nieuwe campagne samen met Randi Zuckerberg (inderdaad) de strijd aan tegen het blijvende gebruik van wegwerpflessen.
Earth Day 2021
Sodastream start vandaag zijn Earth Day 2021-campagne met ‘de zus van’ (ze maakt er zelf ook grappen over) waarmee ze mensen oproepen om niet alleen virtueel hun bezorgdheid te uiten op sociale media, maar ook om tot actie over te gaan in het échte leven.
Inzet SodaStream Earth Day is om plastic afval te vermijden
De herbruikbare flessen van SodaStream zijn een prima alternatief voor plastic flessen voor eenmalig gebruik. Het merk voorspelt dat tegen 2025 bijna 78 miljard flessen zullen worden vermeden, een stijging met 11 miljard ten opzichte van het vorig jaar aangekondigde doel. Omdat je zelf er ook alles aan moet doen om dit te behalen zal SodaStream vanaf het einde van dit jaar zelf ook overschakelen op metalen verpakkingen voor de SodaStream-smaken, waardoor nog eens 200 miljoen plastic flessen worden bespaard.
Toestellen van gerecycleerd of plantaardig materiaal
SodaStream kondigt verder aan dat ze voor het eerst bruiswatertoestellen gaan ontwikkelen van gerecycleerd of plantaardig materiaal, waarmee ze hun inzet voor de planeet uitbreiden naar de kern van het bedrijf en zo de hele portfolio groener maken. Heel eerlijk zouden ook andere producenten van huishoudelijke apparaten hier een voorbeeld aan kunnen nemen.
Een recent onderzoek in de VS uitgevoerd toont aan dat 84% van de SodaStream-gebruikers de positieve impact op de planeet erkennen en hun consumptie van wegwerpflessen verminderden. Bijna 80% geeft aan meer milieubewust te zijn geworden.
Inzet zonne-energie
Bedrijven die kiezen voor duurzaamheid gaan er vol in en dat betekent dat je ook kritisch moet gaan kijken naar energieverbruik. SodaStream is van plan om tegen 2022 10% van de totale energiebehoefte van zijn fabriek te dekken met zonne-energie. Dat is een vervijfvoudiging ten opzichte van 2% in 2020. Door deze investeringen draagt SodaStream bij aan de doelstelling van het moederbedrijf PepsiCo om tegen 2030 wereldwijd over te schakelen op 100% hernieuwbare energie voor de bedrijfsactiviteiten. Het uiteindelijk doel is om in 2040 een uitstoot van nul te hebben bereikt. Dat zou daarmee een decennium eerder zijn dan is afgesproken in het Akkoord van Parijs.
Het bruiswatertoestel Spirit van SodaStream is gecertificeerd als koolstof reducerend door Carbon Trust. Deze certificering toont aan dat SodaStream zich blijft inzetten voor het milieu en duurzaamheid. De belangrijkste actiepunten en opportuniteiten om de totale CO2-voetafdruk te verminderen werden door de certificering in kaart gebracht.
Lokaal verzamelen van plastic afval
De kantoren van SodaStream zijn omwille van de coronamaatregelen al langere tijd gesloten. Op Earth Day (22 april a.s.) roept SodaStream de thuiswerkende medewerkers op om deel te nemen aan opruimacties in hun buurt. Alles binnen de mogelijkheden van de lokale coronabeperkingen.
In België en Nederland zullen medewerkers van SodaStream plastic afval verzamelen in de omgeving van hun woonplaats. Enkele SodaStreamers gaan per kano plastic afval opruimen in de kanalen van Breda. En 15 teams, met zo’n duizend deelnemende schoolkinderen in totaal, nemen het in verschillende gemeenten en steden in Nederland – van Groningen tot Valkenswaard – tegen elkaar op in een grote plastic-opruimwedstrijd.
SodaStream werkt eveneens samen met PangeaSeed Foundation, een non-profit organisatie voor het behoud van de oceanen, en doet een schenking aan de milieueducatie en bewustwordingsinspanningen van de Foundation.
Verder lezen over Duurzaam
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Nieuws10.10.2024
De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?
Nieuws08.10.2024
Robert Jan won een thuisbatterij bij Zelfstroom: “We gebruiken veel meer eigen stroom”
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Startups30.09.2024