Oh, wat zijn ze blij bij de winkels dit jaar. De Thuiswinkel Markt Monitor 2016 laat zien dat de gemiddelde online weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt. Da’s dus voor een gewone week. Sinterklaas doet daar nog een schepje bovenop, want tussen 1 november en 5 december komt de gemiddelde weekomzet op ruim 250 miljoen euro te liggen. Voor de totale Sinterklaasperiode komt de omzet daarmee uit op 1,26 miljard euro, bijna een derde meer dan vorig jaar. Het mag dus wat kosten, die vulling voor de schoen.
Het aantal pakketten dat bezorgd wordt sinds de Sint er is groeit ook nogal. Doordat er bezorgd kan worden op dezelfde dag, in het weekend en in de avond is de werkdruk ondanks het hoge volume nog te overzien. Niet alleen gaan we zelf niet meer naar de winkel, we laten onze telefoon niet eens meer los om te bestellen. Mobiel shoppen is goed voor 12% van de aankopen, bijna het dubbele van vorig jaar. Lekker makkelijk dus. Dan hebben we alle feiten, behalve de leukste: wat we allemaal voornamelijk hebben gekocht voor dat geld.
Bord- en gezelschapsspellen doen het altijd goed rond deze tijd en dat was dit jaar niet anders. O was er weer een run op Lego en Duplo, maar ook dat is inmiddels bijna normaal. Dat er een aantal zeer populaire games en boeken zijn mag ook geen verrassing heten, maar opvallend is wel dat er nog een aantal CD’s zijn die heel goed verkopen. Je zou zeggen dat het in deze tijd van Spotify en YouTube niet meer gebeurt, maar de doelgroepen voor K3 en Robbie Williams zien dat toch anders. Hieronder staat een overzicht van de populairste cadeaus:
Kinderspeelgoed/games:
Gezelschapsspellen:
Cd’s:
Boeken:
Dvd’s:
Parfum:
[Afbeelding © Thuiswinkel.org]