Aanstaande maandag, op 11 november, is het Singles Day. Aan deze jaarlijks terugkerende Chinese traditie wordt in Nederland steeds meer aandacht besteed. Toch slaat Singles Day nog niet echt aan in ons land.
Onderzoeksbureau Markteffect liet in opdracht van kledingzaak Only for Men een onderzoek uitvoeren naar deze relatief nieuwe themadag. Het blijkt namelijk vooral voor de retailbranche een interessante dag te zijn. Singles Day kun je vergelijken met Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, waarop winkels enorme kortingen geven. Bol.com zette een aantal jaar geleden als een van eersten in ons land acties op rondom Singles Day.
Singles Day is dus overgewaaid uit China. Een aantal studenten bedacht deze speciale dag voor vrijgezellen als tegenhanger voor Valentijnsdag. Ieder jaar op 11 november vieren zij het alleen zijn. De enorme webwinkel van Alibaba biedt rondom Singles Day grote kortingen aan. Vorig jaar draaide de webshop een recordomzet op 11 november van maar liefst 31 miljard dollar. Sinds een aantal jaar wordt de van oorsprong Chinese dag in andere landen gevierd. Een mooie kans voor de retailbranche om extra omzet te draaien en acties te lanceren.
Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat maar weinig Nederlanders bekend zijn met Singles Day (14%), dat is een stuk minder dan het percentage dat bekend is met Black Friday (80%). Van de 14% die Singles Day wel kent zegt 70% er verder nog niet mee bezig te zijn. Bijna 1 op de 3 Nederlanders die bekend zijn met de dag voor vrijgezellen, is wel van plan iets op of rondom deze dag te gaan kopen. Gemiddeld geven zij dan 74 euro uit aan voornamelijk computers, elektronica, mode, schoenen en sieraden.
Wil je graag profiteren van kortingen op Singles Day? Veel webshops en winkels hanteren nu speciale kortingen, dus sla je slag! Zo gooit bol.com onder andere de nieuwste iPad in de aanbieding en start BCC morgen met een aantal acties. En bestel je graag bij Chinese webshops zoals Alibaba of Wish? Zij hanteren uiteraard ook flinke kortingen.