Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het kan je bijna niet zijn ontgaan dat vandaag wereldwijd Singles Day wordt gevierd. Voor veel winkels en webshops een mooie aanleiding om acties op te zetten. Vooral in China gebeurt dat massaal, Singles Day is hier ook ontstaan. Waar tijdens de 11e van de 11e op andere plekken Sint Maarten en Carnaval centraal staat, is dat in het verre Oosten dus wel anders.
Alibaba breekt alle records
Webshops zoals Alibaba maken consumenten al weken van tevoren warm voor de spectaculaire acties. En met succes: het brak voor het middaguur in China al alle verkooprecords op Singles Day. Dat maakt het de dag met de meeste online aankopen wereldwijd.
Vorig jaar werd op Alibaba door 400 miljoen mensen in totaal 22,9 miljard euro uitgegeven. Vandaag, na de eerste metingen van middernacht tot het middaguur, stond de teller al op een bedrag van maar liefst 25 miljard euro. En dan is er dus nog 12 uur te gaan.
Alibaba organiseert zelfs jaarlijks een enorm concert op de dag voor Singles Day en laat daarvoor de grootste wereldsterren invliegen. Gisteren stond niemand minder dan Taylor Swift op het podium, naast Chinese sterren zoals G.E.M. en TFBoys’ Jackson Yee.
Singles Day in andere landen
Naast China wordt door steeds meer andere landen ook stil gestaan bij Singles Day, waar de retail van profiteert. Hoewel consumenten in China veruit de meeste aankopen doen bij Alibaba vandaag, meldt de site dat er daarnaast ook veel wordt besteld door inwoners van Hong Kong, de Verenigde Staten, Taiwan, Australië en Japan. In Nederland wint de dag ieder jaar aan bekendheid. Veel webshops in ons land spelen in op Singles Day en lanceren verschillende interessante aanbiedingen.
Valentijnsdag voor vrijgezellen?
Is Singles Day een soort Valentijnsdag voor vrijgezellen? Thuiswinkel.org deed onderzoek naar hoe Nederlanders dit beleven. Zoals vermeld komt Singles Day uit China en is de dag 11/11 niet voor niets gekozen. De 1’tjes staan symbool voor het alleen zijn en er zijn nogal wat Chinezen vrijgezel. In de jaren ’90 bedachten 4 studenten om deze dag, met de eenzame eentjes, uit te roepen tot Singles Day. En daar hoort een cadeautje voor jezelf bij.
Tijdens Valentijnsdag zetten (geheime) liefdes elkaar graag in het zonnetje, maar we zien in Nederland Singles Day nog niet als de Valentijnsdag voor vrijgezellen. Uit het onderzoek blijkt dat de koopbereidheid tijdens Singles Day het grootst is onder mensen met een relatie (16% ten opzichte van 9% singles). Vrijgezellen geven in het onderzoek aan dat zo’n speciale dag van hen zelfs “niet zo hoeft” (38%) en het commercieel vinden (37%).
Inslaan voor feestdagen
Consumenten die vandaag wel aankopen doen, grijpen de kans aan om alvast in te slaan voor de feestdagen. Nederlanders die vandaag gebruikmaken van de aanbiedingen, doen dat in 68% van de gevallen alvast voor kerst en 54% voor Sinterklaas.
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023