Het gaat goed met Shazam. Het bedrijf maakt eindelijk winst onder de streep én de muziekherkenning-app heeft inmiddels de mijlpaal van 1 miljard downloads bereikt. Dat laatste geholpen door het feit dat de app inmiddels al zo veel meer doet dan muziek herkennen. Al die extra functionaliteit zorgt er voor dat er toch nog steeds meer dan één miljoen clicks naar andere diensten zoals Spotify of Apple Music gaan, die daar dan weer voor betalen.
Een andere manier waarop Shazam geld verdient is door doodgewone advertenties te plaatsen bij alle zoekopdrachten, of ze nu relevant zijn aan waar naar gezocht wordt of niet. Het is bijna ouderwets, maar het levert het bedrijf toch nog redelijk wat op.
Het bedrijf is bezig te partneren met andere app-makers en sociale mediaplatforms om in de kijker te blijven, want ze krijgen ondanks het goede nieuws van vandaag steeds meer concurrentie. Er zijn allerlei apps die dezelfde functionaliteit bieden, maar erger nog wordt audio-technologie steeds vaker op hoog niveau ingezet door Apple, Google en Amazon. Dat zou nog wel eens in de marges kunnen gaan eten, dus Shazam zal wel moeten blijven vernieuwen om nog relevant te blijven.