Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
De Nederlandse tak van Beate Uhse, het moederbedrijf van Pabo is failliet verklaard. Het ging al een tijd niet goed bij het Duitse Beate Uhse. Onlangs nog was er een miljoenenlening nodig om ook het Nederlandse deel boven water te houden. Helaas heeft dit niet mogen helpen aangezien de Pabo momenteel geen reserves meer heeft om aan haar verplichten te kunnen voldoen. Een schuldeiser is volgens ingewijde naar de rechtbank gestapt, waarna het faillissement is uitgesproken.
Van 06-sekslijnen naar lingerie
En weer komt er een eind aan een merk. Ooit, 34 jaar geleden, ontstaan vanuit een 06-sekslijn en uitgegroeid tot een landelijk bekend online erotische warenhuis. Waarom redt zo’n merk het niet vraag je je af? Ze hebben al veel ontwikkelingen overleefd. Immers seks was met de komst van het internet toch gratis te vinden en op het world wide web te verkrijgen. Het business model van de 06-sekslijn ging dood. Het bedrijf heeft haar business model omgegooid, medewerkers ontslagen en is zich volledig gaan focussen op de vrouw. Dit bleek succesvol immers 80 procent van de aankopen werd gedaan door een vrouw. Deze omzet was voornamelijk toe te schrijven aan de verkoop van lingerie. In 2013 maakt het bedrijf wat in 2010 nog op de rand van afgrond stond sinds 2018 weer winst. De film hit Fifty Shades of Grey gaf het erotische warenhuis weer een flinke impuls. Na het zien van de erotische film steeg de verkoop van seksspeeltjes en massageolie explosief. Desondanks hebben ze het niet weten te halen.
Seks sells!
De vraag is natuurlijk wie redt dit merk? Is er nog hoop? Deze industrie is groot, heel groot. Natuurlijk kun je het assortiment ook elders kopen. De pabo was en is echter een gevestigde naam, heeft de slag met het internet in mijn ogen niet gemist en het merk verdient een doorstart. De Pabo zal zeker moeten innoveren maar er is 100 procent markt, men heeft de naam, het is vertrouwd, dit laatste is in deze markt niet geheel onbelangrijk. Een oude wijze marketing les leert ons dat seks sells. Het is juist deze industrie die altijd voor de troepen uitloopt. Wanneer een innovatie hier lukt dan is de kans substantieel aanwezig dat het voor alles en iedereen zal werken. Dus wie durft?
Foto: Adobe Stock svittlana
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023