Nieuws30.03.2020

RUMAG ligt onder vuur door actie van Arjen Lubach


Een overzicht van alle gebeurtenissen

We zijn inmiddels wel gewend dat Arjen Lubach als geen ander actualiteiten onder de aandacht brengt op zijn eigen scherpe en ludieke manier. In de uitzending van Zondag met Lubach van gisteravond opende hij het vuur op RUMAG. Die je ongetwijfeld kent van de witte teksten tegen een zwarte achtergrond IN HOOFDLETTERS en MET.PUNTJES. Het bedrijf is groot geworden met het schrijven/ kopieëren/ publiceren van grappig bedoelde quotes. En dat doen ze met succes, want op social media heeft RUMAG miljoenen volgers. Die de quotes weer massaal liken en delen.

Gekopieerde quotes van RUMAG

Toch komt het bedrijf af en toe in opspraak, omdat hun werk helemaal niet zo origineel lijkt te zijn. Diverse mensen ontdekten bijvoorbeeld dat hun quotes rechtstreeks zijn gekopieerd van andere, vaak Engelstalige, accounts. Daar doet RUMAG ook niet geheimzinnig over trouwens, ze geven toe dat dit gebeurt. Het Twitter-account RU.MAG.NIET.STELEN besteedt hier al een tijdje aandacht aan. Volgens Arjen Lubach probeert het bedrijf nu ook een slaatje te slaan uit de uitbraak van het coronavirus door veel geld te verdienen aan t-shirts die worden verkocht voor een goed doel.

We zetten alle gebeurtenissen op een rijtje. Even voor je beeldvorming, dit zijn de quotes van RUMAG:

Dit is het Twitter-account van RU.MAG.NIET.STELEN. Overigens niet nieuw, zij maken al maanden melding van gekopieerde teksten van het bedrijf. En daar vinden we heel veel voorbeelden.

RUMAG en de coronacrisis

Toen het coronavirus net was uitgebroken kwam RUMAG met mondkapjes op de markt. Het bedrijf verkoopt namelijk ook behoorlijk wat merchandise. Op die mondkapjes stonden grappig bedoelde teksten, zoals ‘coronalijer’ en ‘mondkappen nou’. Dat zorgde nogal voor wat ophef, maar bleek in eerste instantie om een ludieke actie te gaan. Mensen die interesse hadden kwamen namelijk op de site van het Rode Kruis terecht. Toch besloot RUMAG om de mondkapjes in productie te nemen en verkopen. Dat is, gezien de ernst van de pandemie, misschien al wat bedenkelijk. Bovendien beschermen de mondkapjes niet tegen het virus.

RUMAG staat bekend om de felle reacties op kritiek en dat zagen we vorige week dan ook op Twitter:

LUBAG VS RUMAG

Alle ophef trok blijkbaar ook de aandacht van de makers van Zondag met Lubach. Zij deden research en maakten er een behoorlijk scherp item van. Na de mondkapjes kwam RUMAG ook met t-shirts op de markt, waarvan een deel van de opbrengst ten goede komt aan het Rode Kruis. “Heel soms verzinnen ze (RUMAG, red,) iets zelf. Bijvoorbeeld hoe je geld verdient aan een pandemie”, zo vertelt Lubach tijdens de uitzending. Hier liet hij middels een rekensom zien dat het bedrijf weliswaar geld doneert aan het Rode Kruis, maar zelf ook goed verdient aan de verkoop van de t-shirts. Daarover schreef Quote vorige week dit artikel.

Arjen Lubach besloot een tegenactie op te zetten en de website van LUBAG in het leven te roepen. Daarop bestel je t-shirts met teksten zoals je die ook op de shirts van RUMAG vindt, maar dan met komma’s in plaats van puntjes tussen de woorden. De volledige opbrengst daarvan gaat naar het Rode Kruis.

Reactie RUMAG

Een reactie van RUMAG kon natuurlijk niet lang uitblijven en inmiddels heeft het bedrijf gereageerd met een statement. “Gisteren is een kwartier publieke zendtijd bij Lubach aan RUMAG besteed. We schrokken van de inhoud. Maar nog meer van het feit dat een veelkoppige redactie nooit de moeite heeft genomen hun claims bij RUMAG te checken. Want we herkennen ons absoluut niet in wat wordt beweerd”, zo begint de reactie van het bedrijf. Lees de volledige inhoud hier.

Reactie ZML op statement RUMAG

Zondag met Lubach heeft inmiddels alweer gereageerd op het statement van RUMAG, lees het hier.

Heb je de uitzending van Zondag met Lubach gisteren niet gezien? Bekijk die hieronder dan terug. Dit verhaal wordt ongetwijfeld vervolgd!

...

Verder lezen over Coronavirus

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

​Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in

Van vleermuizen is genoegzaam bekend dat ze veel potentieel gevaarlijke virussen met zich meedragen. Vanwege hun snelle stofwisseling en bijzonder krachtige immuunsysteem kunnen ze gastheer zijn voor veel verschillende s...

Online25.07.2023

​Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in

Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfecties
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen

Tijdens de coronapandemie heeft het grote publiek voor het eerst kennis kunnen maken met de alleszins bevreemdende manifestaties van wappies, gekkies en complotdenkers. Sinds de opkomst van sociale media ruim 15 jaar gel...

Online22.02.2023

Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen

iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit

Foxconn verwacht dat het eind december, begin januari weer op volle sterkte draait. Foxconn is de fabrikant van iPhones en die had door allerlei lockdowns in China de laatste tijd te weinig capaciteit om op volle toeren...

Mobile05.12.2022

iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit

​Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’

Wie denkt dat de coronaperiode reisorganisaties alleen maar kopzorgen heeft bezorgd, heeft het mis. Reisorganisatie Sunweb heeft corona gebruikt om meer te investeren in digitalisering. De reisorganisatie heeft met alle...

Lifestyle18.11.2022

​Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’

Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau

We waren zo lekker bezig: doordat we niet meer massaal de weg opgingen, was de uitstoot van CO2 in de coronatijd aanzienlijk lager dan normaal. Helaas zijn we nu bijna terug bij hoe hevig de uitstoot was voor corona en d...

Nieuws14.11.2022

Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau

De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid

De meeste ontwikkelingen zijn achteraf een stuk beter te duiden dan op het moment dat we er midden in zitten. Dit geldt zowel voor de meeste maatschappelijke ontwikkelingen als ook voor de evolutionaire ontwikkeling van...

Nieuws02.09.2022

De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid

De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelen
​De CoronaMelder-app kan van je telefoon af

Het is over voor de CoronaMelder-app. De overheid stopt op 22 april met de ondersteuning ervan. De servers gaan offline en dat betekent dat je niet langer een melding krijgt als er iemand met het coronavirus bij je in de...

Mobile20.04.2022

​De CoronaMelder-app kan van je telefoon af

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd