Nieuws17.09.2014

Richard Branson en klimaatwijziging: ‘Het was een grote pr-stunt’


Zeven jaar geleden beloofde de Britse ondernemer Richard Branson zo’n 
3 miljard dollar te investeren in het ontwikkelen van een nieuw type brandstof. Een die veel minder schadelijk zou moeten zijn voor het klimaat dan de traditionele brandstoffen. Tot nu toe heeft hij maar een fractie van dat bedrag, 300 miljoen dollar, uitgegeven, zo schrijft milieu-activiste Naomi Klein in haar nieuwste boek.

Het was na een ontmoeting met de Amerikaanse ex-vicepresident en klimaatactivist Al Gore dat Branson z’n belofte deed. Hij zou een deel van de winsten van z’n luchtvaartmaatschappij Virgin Airlines gaan gebruiken om de nieuwe brandstof te ontwikkelen en
oplossingen tegen ‘global warming’ te bedenken. In 2009 richtte hij een NGO op – 
Carbon War Room – die ondernemers moest helpen de klimaatverandering te bestrijden.

Maar het was niets meer dan een grote pr-stunt, aldus Klein. In haar nieuwste boek ‘
This Changes Everything, Capitalism vs The Climate’ noemt de Canadese schrijfster Branson het typevoorbeeld van de zogenaamde ‘groene miljardairs’. Klein noemt de stunt van Branson: “een spektakel, louter om het merk Virgin in een goed daglicht te stellen, interviews op TV te kunnen geven, regelgeving uit te stellen en zichzelf goed te kunnen voelen over al het slechte dat z’n bedrijf doet.”

Klein argumenteert dat het onrealistisch is om van bedrijven te verwachten dat ze oplossingen vinden voor het klimaatprobleem.

clues-climate-change
clues-climate-change

Branson investeerde 130 miljoen dollar van het beloofde geld aan onderzoek in maïsethanol. Nochtans heeft ook die brandstof een grote impact op het klimaat en zorgt deze er volgens experts voor dat de prijs van voeding stijgt. Virgin investeerde de rest van het geld in een project om brandstof te maken van eucalyptusbomen en verder vooral in kleinschalige milieuprojecten die niets met het oorspronkelijke doel te maken hadden.

Ondervraagd over de kritiek aan zijn adres gaf Branson toe dat hij er niet in geslaagd was grootschalige investeringen in milieuvriendelijkere brandstoffen te doen. “Het lijdt geen twijfel dat Virgin betrokken is bij een aantal bedrijven die veel CO2 uitstoten. Het is daarom ook dat ik extra mijn best moet doen… maar nog belangrijker is anderen te overtuigen dat ook zij hun zaken op orde moeten krijgen,” aldus Branson. Hij verdedigde zich ook door te stellen dat zijn bedrijven de afgelopen jaren minder winst hadden gemaakt dan wat hij had uitgegeven aan projecten voor schonere technologie.

[Afbeelding via Fotolia]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Duurzaam

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive