Nieuws09.01.2024

Reputatie van de Boeing 737 MAX krijgt weer een klap


Wordt dit het definitieve Waterloo?

Het is eigenlijk moeilijk te geloven wat er de afgelopen jaren met de Boeing 737 MAX allemaal gebeurd is. Deze week is er weer een hoofdstuk aan deze saga toegevoegd. Gelukkig een hoofdstuk waarbij nog geen gewonden of doden gevallen zijn, maar de reputatie van wat ooit ’s werelds meest gebruikte en populairste vliegtuig was, de Boeing 737 serie, is wederom hard onderuit gegaan.

737 MAX 9 verliest deur en United vindt losse schroeven

Deze week zagen we eerst de bizarre beelden van een 737 MAX 9 van Alaska Airlines die midden tijdens een vlucht een deur verloor. Door snel en adequaat handelen van de bemanning kon het toestel zonder verdere schade of gewonden aan de grond gezet worden. Daags daarna bleek dat de luchtvaartmaatschappij eerder al besloten had om deze – pas twee maanden oude – 737 MAX niet meer in te zetten voor vluchten boven zee. De reden: de bemanning was tijdens eerdere vluchten al een paar keer geconfronteerd met een waarschuwing dat er mogelijk iets mis was met de luchtdruk in de cabine.

Na het ‘deurincident’ besloot de FAA direct dat de 171 andere 737 MAX 9 toestellen voorlopig, voor inspectie, aan de grond moeten blijven. Vandaag werd bekend dat United Airlines tijdens de inspectie van hun 737 MAX 9 toestellen, zij hebben er 79, ook de nodige problemen tegengekomen zijn. Gesproken wordt over losse bouten en andere installatieproblemen. Kortom, het ziet er naar uit dat de Boeing 737 MAX nog wel even aan de grond moet blijven. En dat is dus niet voor het eerst.

Na het deur incident met de 737 MAX van Alaska Airlines vond United ook de nodige problemen.
Na het deur incident met de 737 MAX van Alaska Airlines vond United ook de nodige problemen.

Reputatie ’s werelds meest populaire vliegtuig krijgt klap op klap

Toen Boeing de 737 MAX presenteerde verwachtte iedereen dat dit simpelweg de volgende generatie van het meest populaire passagiersvliegtuig van de afgelopen vier decennia zou worden. Al snel bleek echter dat de 737 MAX onder een slecht gesternte geboren was. Vrijwel alle varianten van de 737 MAX kampten met diverse soft- en hardware problemen, gedoe met de productie door tekorten aan onderdelen en als klap op de vuurpijl twee crashes waarbij vele doden te betreuren waren.

Na die twee ongelukken werden alle toestellen van dit type voor bijna twee jaar aan de grond gezet. Bij pogingen om de problemen op te lossen liep Boeing tijdens die periode meerdere keren tegen (nieuwe) problemen aan. De ongelukken bleken uiteindelijk veroorzaakt te zijn door problemen met de automatische besturing en het MCAS-systeem waardoor de neus van het toestel automatisch hard naar beneden gedrukt werd en het vliegtuig in een duikvlucht raakte waar het niet meer uit kwam.

Wordt dit het definitieve Waterloo voor de 737 MAX?

De problemen met de 737 MAX leidde er toe dat Boeing de komst van het nieuwe model, de 737 MAX 10, met minimaal twee jaar uitstelde. Het toestel werd officieel gepresenteerd in november 2019. De eerste exemplaren zouden oorspronkelijk dit jaar geleverd gaan worden, maar dat werd uitgesteld naar 2023. En nu, we zitten net pas in 2024, is het de 737 MAX 9 die de reputatie van ’s werelds meest populair vliegtuig aller tijden, verder doet dalen. Of dat nog goed gaat komen? Ik vrees ervoor!

Daarbij komt dat Boeing de afgelopen jaren ook bij andere toestellen geen vlekkeloze reputatie meer heeft. Zo werd de 777 al een tijd aan de grond gehouden omdat er onderdelen van af vielen tijdens de vlucht. En ook de 787 Dreamliner is niet gevrijwaard gebleven van problemen. Dat toestel kampte onder andere met softwareproblemen en gedoe met de horizontale stabilisator, nog los van alle vertragingen door de coronapandemie en tekorten aan onderdelen die je Boeing natuurlijk niet kunt verwijten.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...