14.12.2021
Nieuws

Reizen in 2022: inclusiever, flexibeler en het onvoorspelbare omarmen

By: Irene Boskma

BlogNieuws

Ons reisgedrag is, sinds de uitbraak van de coronapandemie, nogal veranderd. We moesten continu onze verwachtingen bijstellen. Mogen we nu wel of niet afreizen naar die ene bestemming? Is het toch niet verstandiger om in Nederland te blijven? En wat gebeurt er als het reisadvies ineens verandert? De reiswereld is veranderd en dat ziet Booking.com als geen ander. Het platform houdt niet alleen alle ontwikkelingen scherp in de gaten, maar ziet ook dat er al van alles is veranderd. Wij spraken met CMO van Booking.com, Arjan Dijk over reizen in de nabije toekomst.

Het onvoorspelbare omarmen

Elk jaar doet het platform reisvoorspellingen voor het komende jaar. In 2022 verwacht Booking.com dat we het onvoorspelbare gaan omarmen. We zijn anders gaan reizen omdat het moest, maar kwamen daardoor ook op nieuwe plekken. En ontdekten dat die ontzettend mooi zijn. De coronacrisis heeft ons gedwongen om te kijken naar alternatieven. Arjan vertelt: “Wat het afgelopen jaar ook interessanter is geworden voor een grote groep mensen, zijn workations. Werk en privé lopen nu meer in elkaar over dan ooit. Lekker weggaan, even in een andere omgeving zijn en goede WiFi hebben om tussendoor te kunnen werken. Daarnaast zijn we reizen weer opnieuw gaan waarderen. Iets wat zo vanzelfsprekend was kon ineens niet meer. Daarom verheugen we ons weer als vanouds op alle reizen die we gaan maken. In de huidige digitale tijd is gebleken dat we niet zonder menselijk contact kunnen. Dingen beleven met echte mensen is onbetaalbaar gebleken.”

Reizen 2022 voorspellingen
Reizen 2022 voorspellingen

Flexibiliteit is belangrijker geworden

Nooit eerder keken consumenten zo kritisch naar de voorwaarden bij het boeken van een reis. Flexibiliteit is veel belangrijker geworden. Arjan licht toe: “We helpen onze accommodatiepartners met het aanbieden van kosteloze annuleringen, veel reizigers willen die mogelijkheid in ieder geval hebben in deze tijd. Ook hygiëne speelt een belangrijke rol en in de beoordelingen van accommodaties zien we dat terug. Hoe goed wordt er schoongemaakt en hoe vaak?” De kijk op reizen is blijvend veranderd. We moeten ons als reizigers flexibeler gaan opstellen, omdat we nu weten hoe onvoorspelbaar ook reizen kan zijn in tijden van een pandemie.

Proud Hospitality: inclusief en veilig reizen

Ook veilig reizen vindt Booking.com belangrijk. Daarom zet het platform zich in voor ‘Proud Hospitality’: reizen inclusiever maken voor de LGBTQ+ gemeenschap. Meer dan de helft van de Nederlandse LGBTQ+-reizigers heeft namelijk ooit een vorm van discriminatie ervaren tijdens het reizen. Accommodatiepartners van Booking.com kunnen nu een trainingsessie volgen die hen leert om gastvrijer te worden voor LGBTQ+ reizigers en een Proud Certified-partner te worden. Deze partners krijgen ook een badge op hun pagina op Booking.com. Zo kunnen reizigers zelf gemakkelijk zien welke accommodaties bezig zijn met Proud Hospitality.

Proud Hospitality
Proud Hospitality

Uit onderzoek van Booking.com is gebleken dat de plek waar je verblijft een grote rol speelt in het gevoel je ergens welkom te voelen. Arjan: “Een positieve houding van onze partners vinden we superbelangrijk. Waar je logeert, is je tijdelijke huis en daar moet je je veilig voelen. Inmiddels zijn meer dan 5000 accommodaties Proud Certified. In de toekomst willen we ook inspelen op de toegankelijkheid van accommodaties voor specifieke groepen, zoals alleenreizende vrouwen en mensen met een beperking.”


Duurzaam en positief

Hoe 2022 eruit gaat zien weet niemand. Kunnen we weer meer verre reizen maken? Of gaan we juist weer terug in lockdown? Het blijft nog een tijdje behoorlijk onzeker. Booking.com kijkt vooral positief naar het nieuwe jaar, zo vertelt Arjan: “2022 moet een YES-jaar worden. Positiviteit speelt een belangrijke rol. Reizigers gaan bewuster op zoek naar bestemmingen en wij doen ons best hen daarin zo goed en flexibel mogelijk te faciliteren. Duurzaam reizen is al langer in opkomst en wij verwachten dat deze trend zich in het nieuwe jaar verder doorzet. Minder reizen met het vliegtuig en de trein als alternatief zien. We weten niets zeker, maar wel dat mensen altijd blijven reizen. Dus ook in 2022 blijven we dat doen en passen we ons aan waar dat nodig is.”

Share this post