Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vandaag maakte de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas bekend dat het plannen heeft om een lijndienst zonder tussenstops tussen Londen en Sydney te gaan opzetten. Iets dat tot nu toe nog niet mogelijk was. Tenminste, als je de geslaagde recordvlucht uit 1989, met een Boeing 747 van hetzelfde Qantas, even buiten beschouwing laat. Dat was een eenmalige actie.
Bereik Airbus A350 net (niet) voldoende
Nu wil de luchtvaartmaatschappij met de Airbus A350 nonstop lijndiensten vanuit Sydney en Melbourne naar Londen en New York gaan opzetten. Let wel, dat gebeurt op z’n vroegst pas in 2025, want dan worden de eerste A350’s afgeleverd. Dat zijn namelijk toestellen waarvan het bereik (net) voldoende is om de zo’n 20 uur durende vlucht zonder tussenstops te kunnen uitvoeren.
Dat wil zeggen, net als bij de recordpoging met de Boeing 747, in 1989, moet er wel het een en andere aangepast worden aan de configuratie van de Airbus. Volgens de vliegtuigbouwer is de maximale actieradius van de A350-1000 namelijk 16.100 kilometer. De afstand van Londen naar Sydney is, afhankelijk van het gekozen traject, zo’n 17.000 kilometer.
Om het bereik van de A350-1000 te vergroten zal Qantas minder vracht en passagiers mee gaan nemen op de nonstop vluchten. Normaal biedt het toestel, afhankelijk van de configuratie, plaats aan 350 tot 410 passagiers. Voor de utra-lange vluchten wordt die capaciteit teruggebracht tot maximaal 238, zodat er meer plek is voor de brandstof die hoognodig zal zijn om niet een paar honderd kilometer voor de bestemming ‘uit de lucht te vallen’.
Om de vluchten van 20 uur zo aangenaam mogelijk te maken voor de passagiers zal een deel van de capaciteit van de A350, behalve voor extra brandstof, ook opgeofferd worden om een of meerdere ‘wellbeing zones’ te creëren. Plekken waar de passagiers even de benen kunnen strekken zodat ze niet 20 uur in hun stoel hoeven te blijven zitten.
Vliegen is terug van weggeweest
Het is wel duidelijk, kijkend ook naar de mega drukte op Schiphol tijdens de huidige meivakantie, dat vliegen weer helemaal terug is van weggeweest. Nu was het natuurlijk niet ‘weg’ omdat we niet meer wilden vliegen, maar omdat er een virus rondging dat nogal wat beperkingen met zich meebracht. Binnen Europa zijn vliegreizen al enkele maanden weer business as usual en met de opening van het Nieuw Zeelandse luchtruim voor toeristen, dit weekend, kan vrijwel de hele wereld weer ‘bevlogen’ worden.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024