Nieuws02.05.2022

Qantas wil non stop van Londen naar Sydney vliegen


Ruim 35 jaar later wordt een geslaagde recordpoging een vaste lijndienst

Vandaag maakte de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas bekend dat het plannen heeft om een lijndienst zonder tussenstops tussen Londen en Sydney te gaan opzetten. Iets dat tot nu toe nog niet mogelijk was. Tenminste, als je de geslaagde recordvlucht uit 1989, met een Boeing 747 van hetzelfde Qantas, even buiten beschouwing laat. Dat was een eenmalige actie.

Bereik Airbus A350 net (niet) voldoende

Nu wil de luchtvaartmaatschappij met de Airbus A350 nonstop lijndiensten vanuit Sydney en Melbourne naar Londen en New York gaan opzetten. Let wel, dat gebeurt op z’n vroegst pas in 2025, want dan worden de eerste A350’s afgeleverd. Dat zijn namelijk toestellen waarvan het bereik (net) voldoende is om de zo’n 20 uur durende vlucht zonder tussenstops te kunnen uitvoeren.

Dat wil zeggen, net als bij de recordpoging met de Boeing 747, in 1989, moet er wel het een en andere aangepast worden aan de configuratie van de Airbus. Volgens de vliegtuigbouwer is de maximale actieradius van de A350-1000 namelijk 16.100 kilometer. De afstand van Londen naar Sydney is, afhankelijk van het gekozen traject, zo’n 17.000 kilometer.

Om het bereik van de A350-1000 te vergroten zal Qantas minder vracht en passagiers mee gaan nemen op de nonstop vluchten. Normaal biedt het toestel, afhankelijk van de configuratie, plaats aan 350 tot 410 passagiers. Voor de utra-lange vluchten wordt die capaciteit teruggebracht tot maximaal 238, zodat er meer plek is voor de brandstof die hoognodig zal zijn om niet een paar honderd kilometer voor de bestemming ‘uit de lucht te vallen’.

Om de vluchten van 20 uur zo aangenaam mogelijk te maken voor de passagiers zal een deel van de capaciteit van de A350, behalve voor extra brandstof, ook opgeofferd worden om een of meerdere ‘wellbeing zones’ te creëren. Plekken waar de passagiers even de benen kunnen strekken zodat ze niet 20 uur in hun stoel hoeven te blijven zitten.

Vliegen is terug van weggeweest

Het is wel duidelijk, kijkend ook naar de mega drukte op Schiphol tijdens de huidige meivakantie, dat vliegen weer helemaal terug is van weggeweest. Nu was het natuurlijk niet ‘weg’ omdat we niet meer wilden vliegen, maar omdat er een virus rondging dat nogal wat beperkingen met zich meebracht. Binnen Europa zijn vliegreizen al enkele maanden weer business as usual en met de opening van het Nieuw Zeelandse luchtruim voor toeristen, dit weekend, kan vrijwel de hele wereld weer ‘bevlogen’ worden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...