Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De strijd om het marktleiderschap in de luchtvaart gaat al decennialang tussen het Frans-Europese Airbus en het Amerikaanse Boeing. Beide fabrikanten hebben de afgelopen jaren zowel successen als tegenslagen gekend. Zo moest Airbus, veel eerder dan verwacht, afscheid nemen van het grootste passagierstoestel dat ooit gemaakt is, de A380. Bij Boeing zorgde het 737 MAX debacle voor nogal wat omzetverlies. Deze week heeft de Amerikaanse vliegtuigmaker nog een flinke tik te verwerken gekregen. De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas gunde de order voor het vervangen van haar binnenlandse vloot niet aan Boeing, maar koos voor Airbus.
134 nieuwe ‘Airbussen’ in 10 jaar
Op dit moment bestaat de binnenlandse vloot van Qantas voor het grootste deel uit toestellen van het type Boeing 737-800. De order die nu aan Airbus gegund is, betreft de levering van in totaal 134 nieuwe toestellen van het type A321 en A220 tussen 2024 en 2034. Zoals gebruikelijk bij luchtvaarorders is ook de bestelling van Qantas bij Airbus feitelijk een koopoptie. Voor 40 toestellen, 20 A321’s en 20 A220’s, is inmiddels een harde koop-toezegging gedaan door Qantas.
Hoeveel toetellen uiteindelijk definitief gekocht en afgeleverd worden, hangt ook af van de situatie op de luchtvaarmarkt. De coronacrisis die de wereld nu al bijna twee jaar in haar greep houdt, en waardoor in 2020 nauwelijks gevlogen en gereisd werd, heeft fabrikanten als Boeing en Airbus de nodige annuleringen, of uitstel, van orders opgeleverd.
Miljardendeal
Hoeveel geld er met de deal tussen Aibus en Qantas gemoeid is, wordt niet gezegd. De gemiddelde catalogusprijs van een A321 bedraagt zo’n 124 miljoen dollar. De A220 is met gemiddeld 76 miljoen dollar een stuk voordeliger, maar dat is dan ook een kleiner toestel met een dito bereik. Nu zal Qantas waarschijnlijk wel iets van een kwantumkorting krijgen omdat ze in potentie 134 toestellen afnemen, maar dat dit een miljardenorder is voor Airbus, dat is wel duidelijk.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024