De Airbus A380 is nog altijd het grootste en meest luxe passagiersvliegtuig. Een doorslaand succes was het toestel echter nooit. Door vertragingen in de ontwikkeling en productie, een veranderend vlieggedrag – we gingen enkele jaren geleden meer en korter vliegen – en de prijzenoorlog (voor een tientje naar Praag of Rome) leken de dagen van de A380 geteld. De coronapandemie, met alle reisbeperkingen, deden er in 2020 en 2021 nog een schepje bovenop. Toch is het uitgerekend die pandemie waardoor de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas heeft moeten besluiten haar reeds ‘geparkeerde’ A380’s weer in gebruik te nemen.
We horen en lezen al langere tijd de verhalen van luchtvaartpersoneel, en dan met name piloten en stewards, die door quarantaine-regels regelmatig op een hotelkamer of thuis moeten blijven. Welnu, doordat de Australische regering besloten heeft dat vliegtuigbemanningen die in het buitenland geweest zijn – en dat gebeurt natuurlijk nogal eens – twee weken in quarantaine moeten, is het tekort aan vliegend personeel wel heel erg nijpend geworden.
Om er nu voor te zorgen dat alle passagiers die een ticket geboekt hebben van Australië naar de VS, of omgekeerd, ook daadwerkelijk naar hun bestemming gevlogen kunnen worden, zijn de Airbus A380’s weer val stal gehaald. De eerste vlucht was gisteren, 11 januari. In de weken daaraan voorafgaand hebben diverse piloten enkele trainingsvluchten gemaakt om weer aan het toestel te wennen.
Hoe lang Qantas de A380 weer actief gaat inzetten, is niet bekend. Nieuwe toestellen van dit type worden al lang niet meer geleverd en, zoals gezegd, zijn steeds meer luchtvaartmaatschappijen intussen overgestapt op kleinere kisten, ook voor lange afstanden.
Helaas heb ik zelf nog nooit het genoegen gehad met een A380 vervoerd te worden, maar in 2010 ben ik wel in de Airbus fabriek geweest waar het toestel ‘in elkaar gezet’ werd. Dat was een bijzondere beleving. Te meer omdat ik een kleine mobiele telefoon met camera mee naar binnen gesneakt had (zie foto).