Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De Consumentenbond tikt fabrikanten van voedingsmiddelen wederom op de vingers. Volgens de bond gebruiken zij nog altijd claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven terwijl deze niet overeenkomen met de inhoud. Daarmee worden consumenten op het verkeerde been gezet, aldus de Consumentenbond.
Directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, vindt de producenten hardleers: “We vinden steeds weer nieuwe voorbeelden van zogenaamd gezonde producten. Fabrikanten zijn kennelijk nogal hardleers. En daarom blijven wij ze hierop aanspreken. Tegelijkertijd blijven we in Den Haag en Brussel aandringen op maatregelen. Hoopgevend is dat de Europese Commissie opnieuw aan de slag gaat met voedingsprofielen. Daarmee zijn veel van de claims niet meer toegestaan op producten die veel suiker, vet of zout bevatten.”
Misleidende claims
Zoals altijd komt de bond ook met concrete voorbeelden van producenten die de fout ingaan. Zo staat op de verpakking crackers van Vitalu een graanhalm met de claim ‘heerlijk voedzame cracker’. Super gezonder niet? Nou, de cracker bevat genoeg suiker dat het meer een biscuitje is. Met de zeewiersalade van Albert Heijn gaat het ook mis. ‘Natuurlijk, lekker en gezond’ staat erop, alleen zit er 12 gram suiker in. De Vifit Goedemorgen! ontbijtdrank heeft de claim ‘heerlijk gezond bij het ontbijt of gewoon tussendoor’, alleen zitten er in dit drankje meer suiker dan granen.
Foutje, bedankt!
In een reactie laten de fabrikanten aan de bond weten dat het onbewuste foutjes zijn. Friesland Campina over Vifit: “Ondanks onze zorgvuldige processen is er bij deze literverpakking iets misgegaan en staat toch het woord ‘gezond’ op de verpakking.” Kan gebeuren natuurlijk!
De fabrikant van Vitalu is vooral van het omdenken: “De Vitalu cracker meerzaden kan dankzij de zoete smaak ook zonder jam of chocolade smeerpasta gegeten worden.” Valide punt natuurlijk! Bij Albert Heijn was er gewoon iets misgegaan online: “Over de claim ‘Natuurlijk, lekker en gezond’ die online staat, moeten we zeggen dat deze niet geplaatst had mogen worden.” De claim is online verwijderd.
Niet voor verrassingen komen te staan van wat er precies in een product zit? Gebruik de Soosee app.
Verder lezen over Food
Gadgets12.09.2024
5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Lifestyle17.06.2024
Zo haal je magnesium uit je voeding
Online14.06.2024
De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!
Nieuws13.05.2024
Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken
Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegenCoffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024