Nieuws06.04.2016

PostNL sluit 156 servicewinkels in Albert Heijn-vestigingen


Is dit dan het moment voor een nieuw PostNL experience store?

Afgelopen week kondigden Albert Heijn en PostNL samen aan dat ze in 156 Albert Heijn winkels gaan stoppen met de PostNL-dienstverlening. Dit besluit is genomen op basis van een combinatie van factoren. Uiteraard zijn de hoge kosten een van de belangrijkste redenen geweest om te stoppen. PostNL wil zich meer focussen op pakketpunten, een service die is gericht op het versturen van pakketten. De PostNL dienstverlening verhuist naar andere locaties in de directe omgeving. De vraag is uiteraard wel of het netwerk van PostNL met bovenstaande besluit op peil blijft. Het scheelt toch weer 156 veelal centrale punten die PostNL gaat missen. Eerder dit jaar kondigde het postbedrijf aan dat ze ondernemers, waaronder veel supermarkten, een stuk minder gaan betalen voor de afhandeling van pakketjes. Volgens PostNL gaat het om een ‘marktconforme vergoeding’ maar hier denken de 2300 winkeliers om wie het gaat toch echt anders over. Ze gaan er naar eigen zeggen juist 30 tot 40 procent op achteruit.

Tegenstrijdigheid

Je zou zeggen dat het een traffic generator voor de supermarkt of detaillist kan zijn. Anderzijds kost het de supermarkt tijd en vooral veel ruimte om een dergelijk servicepunt in te richten. Zeker wanneer dit te weinig oplevert is het een service die uiteindelijk alleen maar geld kost. Het schap is immers niet van elastiek! In mijn optiek ligt hier wel de sleutel voor het toenemende retail problematiek. Waarom ontstaan er bijvoorbeeld geen centrale experience stores waar de consument zijn of haar bestelling kan ophalen, ervaren en indien nodig weer direct terug kan sturen. Dit is uiteraard geen functie die de supermarkt er even bij kan doen. We zijn benieuwd naar de verdere uitrol van de PostNL dienstverlening en of er daadwerkelijk experience stores komen met pashokjes, informatiezuilen, publieke coffecorners en retour faciliteiten om het pakket eventueel direct terug te sturen.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over AH

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

Deze week is het 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën...

Nieuws20.11.2023

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

in 1988 had Albert Heijn de primeur
Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn

Volgende opent het nieuwe, gemechaniseerde Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn. Hier rollen de potten pindakaas en tubes gel in bakken automatisch over een ingenieus, geautomatiseerd netwerk van rails om bij elkaar t...

Nieuws27.10.2023

Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn

We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst

Dit jaar geeft Nederland een heel andere invulling aan de feestdagen. Door corona zijn alle plannen anders. De grote focus ligt nu op thuis, het spreiden van kerst over meerdere dagen en het vieren in kleinere gezelschap...

lifestyle27.11.2020

We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De Ster Gouden Loeki is een jaarlijkse publieksprijs voor de beste commercial. Ondanks dat we met z'n allen steeds vaker on demand kijken naar tv-programma's, worden er gelukkig nog genoeg mooie commercials gemaakt. De l...

Advertising31.01.2020

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De mooiste en beste commercials
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Eindelijk heeft Albert Heijn een opvolger gevonden voor de bekende supermarktmanager Harry Piekema. Ilse heet ze en we gaan haar de komende tijd regelmatig zien op tv. De nieuwe hoofdrolspeelster is net als Harry superm...

Advertising27.09.2019

Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zien
Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven

Werk je op de High Tech Campus in Eindhoven? Dan kun je in week 29 en 30 (tussen 15 en 26 juli) je lunch door een robot laten bezorgen. Dit meldt een woordvoerder van Albert Heijn aan de website Distrifood. De volautomat...

Nieuws26.06.2019

Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven

Picnic wint marktaandeel ten koste van Albert Heijn

Het gaat goed met online supermarkt Picnic. Meldden we eerder dit jaar al dat ze het snelst groeiende bedrijf van Nederland zijn, nu blijkt dat ze daardoor zelfs AH van de online troon stoten. Picnic wint in hoog tempo m...

Nieuws13.05.2019

Picnic wint marktaandeel ten koste van Albert Heijn

Markt voor online boodschappen groeit