Soms is het gebruik van een PostNL pakketpunt gewoon handig als je een pakketje bestelt. In plaats van ‘verplicht’ thuisblijven laat je de bestelling bij een supermarkt, drogist of andere winkel met een PostNL servicebalie in de buurt bezorgen. Binnenkort kan dat niet meer bij Albert Heijn. De supermarktketen heeft namelijk besloten om te stoppen met deze service.
Die beslissing is een logisch gevolg van een eerder besluit om binnen twee jaar 700 supermarkten te voorzien van een pakketkluis. Een selfservice variant van de bekende pakketpunten.
Op dit moment hebben nog 27 AH-winkels een ‘bemand’ PostNL pakketpunt. Op het moment dat die winkels verbouwd worden – een proces waar Albert Heijn al enkele jaren mee bezig is – verdwijnt die dienstverlening. Zoals gezegd kun je dan nog steeds je pakketjes bij een lokale AH bezorgen en afgeven in een pakketkluis.
Het opdoeken van de bemande PostNL pakketpunten bij AH is overigens al een proces dat ruim zes jaar geleden al in gang gezet is. Toen, in 2016, verdween de PostNL pakketservice al in ruim 150 van de bijna 250 supermarkten. Als reden noemde Albert Heijn onder andere de steeds grotere drukte bij die balies. In de jaren die volgden daalde het aantal AH’s met een PostNL pakketpunt verder. Nu is dus besloten ook deze service in de laatste 27 filialen stop te zetten.
Dat wil echter niet zeggen dat er geen Albert Heijn supermarkten overblijven waar je ook daarna nog een PostNL pakketpunt kunt vinden. Franchisenemers van de supermarktketen zijn vrij om zelf een contract af te sluiten met PostNL hiervoor.