Nieuws08.08.2022

PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs


Dat privatisering niet altijd tot (meer) succes hoeft te leiden is geen nieuws. PTT Post is, hoewel het bedrijf ook 33 jaar na de privatisering nog altijd geld verdient. Al neemt het daarvoor niet altijd de juiste beslissingen. En sommige fouten worden nog herhaald ook. Zoals het besluit om prijzen van diensten te verhogen als de vraag ernaar daalt. Dat deed het bedrijf al toen de markt voor briefpost inzakte en dat scenario dreigt nu op herhaling te gaan voor de pakketpost.

Van postbode tot pakketbezorger

Ooit was PTT Post een staatsbedrijf met een monopolie op het gebied van postbezorging. Die tijd ligt echter al ver, heel ver, achter ons. Hoewel, formeel duurde dat nog tot april 2009. Dat was het moment waarop de nieuwe postwet van kracht werd en concurrenten zich ook op de brievenmarkt mochten storten.

Dat, maar vooral het feit dat digitale (e-mail) communicatie de papieren brieven en kaarten grotendeels heeft doen verdwijnen, zorgde voor de nodige uitdagingen bij PostNL (voorheen Posterijen, PTT Post, TPG Post en TNT Post). Gelukkig bracht die digitalisering ook weer nieuwe business: de pakketten. Door de enorme groei van online shoppen is het aantal pakketzendingen in tien jaar tijd verveelvoudigd. Van zo’n 100 miljoen in 2010 tot bijna 400 miljoen in 2021. Ofwel, de meeste postbodes zijn inmiddels omgeschoold tot pakketbezorger.

Vraag daalt, prijs stijgt

Toen de briefpost het verloor van de digitalisering (e-mail), en de vraag naar postbezorging dus afnam, wilde PostNL dat oplossen met een verhoging van de tarieven. Klinkt raar, toch? De vraag daalt, en dus drijven we de prijs omhoog. In een wereld waar vraag en aanbod de prijs (deels) bepaalt is dat niet echt slim te noemen. Inmiddels kost het verzenden van een brief (tot 20 gram) bijna twee en een half keer zoveel als in 2002, toen we nog massaal brieven en kaarten verstuurden.

Natuurlijk, de kosten voor personeel, logistiek en wat er zoal nog meer bij komt kijken, zijn in de afgelopen 20 jaar ook gestegen. Maar, die zogenoemde inflatie lag gedurende die periode onder de 50%. Met andere woorden, de tarieven van PostNL zijn veel harder gestegen.

Hetzelfde dreigt nu dus te gebeuren met de pakketpost. De afgelopen tien jaar is die markt explosief gestegen en daar profiteerde PostNL ook van. Maar, sinds dit jaar is er iets veranderd. Door de stijgende prijzen voor energie, grondstoffen en levensmiddelen zijn we iets minder gaan (online) shoppen. Daarbij komt ook de zogenoemde corona-correctie. Tijdens de pandemie was online bestellen en thuis laten leveren het alternatief voor dichte winkels en lockdowns. Die zijn nu verleden tijd, dus kunnen we ook weer gezellig de stad in.

Al met al zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat PostNL dus minder pakketten te verwerken krijgt. Dat brengt de winst in gevaar en dus is de oplossing: de tarieven verhogen. Tsja, want als PostNL is dat de ‘way to go’… Wanneer de vraag daalt, verhogen we de prijs.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Marktbenadering

Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend

Van een flinke korting op een product dat je net wilde kopen, word je blij. Sowieso voelt het goed om een aanbieding te scoren, toch? Webshops weten maar al te goed hoe ze consumenten kunnen verleiden om een aankoop te d...

Marketing29.03.2021

Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend

Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]

Social media scheppen een aantal voordelen voor alle merken die er maar zijn. Hoe groot ze zijn, hoe de vorm ook is en uit welke industrie ze ook komen. Maar het gaat niet allemaal om marketing bij social media. Ze zijn...

Social Media23.12.2012

Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]

DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two

Harley-Davidson en de vermaarde Nederlandse psychedelische bluesrockband DeWolff hebben de handen ineen geslagen. Pablo van de Poel, gitarist en zanger van DeWolff, heeft een eigen ontwerp gemaakt voor de Seventy-Two, wa...

Marketing06.06.2012

DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two

Sociale empathie bepalend voor succes

Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), ofwel invoele...

Marketing03.06.2012

Sociale empathie bepalend voor succes