Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
We weten allemaal dat onze telefoon kan afleiden en in het verkeer is dat gevaarlijk. Een paar maanden geleden werd daarom bellen en appen op de fiets verboden en nu gaat de politie harder optreden tegen bellen en appen door autobestuurders.
Fikse bekeuring
Bellen en appen achter het stuur mag niet en om dit nog beter te kunnen opmerken gebruikt de politie vanaf vandaag slimme camera’s. Deze herkennen bestuurders die tijdens het rijden een ‘mobiel elektronisch apparaat’ in de hand houden. Dat kan een smartphone of tablet zijn, maar ook een navigatiesysteem. De camera maakt een foto van de auto en op dit kenteken ontvang je vervolgens een boete. Een politieagent beoordeelt de gemaakte foto voordat de bekeuring (van maar liefst € 240,-) op je deurmat valt. Zat je zelf niet achter het stuur? Dan moet je aangeven wie er in je auto heeft gereden.
Artificial Intelligence
De politie zet camera’s in die, dankzij AI, hebben geleerd te herkennen wanneer een bestuurder een apparaat in de hand heeft. Projectleider Infra Egbert-Jan van Hasselt: “De aandacht bij het verkeer houden is belangrijk. Afleiding kan namelijk levensgevaarlijke gevolgen hebben. Er vallen nog teveel doden en gewonden in het verkeer in het algemeen en door afleiding in het bijzonder. De aanpak van afleiding is daarom een topprioriteit. Om handhaving op grote schaal te kunnen realiseren, zoeken we steeds naar innovatieve manieren om dat te kunnen doen. De slimme camera´s zijn daar een voorbeeld van. Daarnaast is er ‘gewone’ handhaving en gebruiken we onder meer bussen en spotters op viaducten om afleiding tegen te gaan.”
De politie legt steeds meer boetes op voor bellen en appen achter het stuur: in 2018 waren dit meer dan 80.000 bekeuringen en in 2017 74.561.
MONO-campagne
Wie weleens op de snelweg rijdt kent ongetwijfeld de MONO-campagne van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Met deze campagne wil het ministerie ons duidelijk maken dat als je deelneemt aan het verkeer, dit je volledige aandacht moet hebben. MONO betekent ongestoord onderweg zijn, zonder afleiding van berichtgeving op je telefoon. Smartphonegebruik leidt tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar. Het risico op een ongeval wordt minstens 25 keer vergroot door het lezen en schrijven van berichtjes op je telefoon. Zet je telefoon bijvoorbeeld op ‘niet storen’ zodat je tijdens deelname aan het verkeer niet afgeleid kunt worden.
De slimme camera´s worden in eerste instantie gebruikt door politiemedewerkers van de Landelijke Eenheid en de Eenheid Midden-Nederland.
Verder lezen over Politie
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Online12.06.2024
BIMI: zo weet je straks dat het echt de politie is die je mailt
Social Media07.12.2023
WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?
Cybercrime27.11.2023
Mogen burgers de politie helpen bij het opsporen van cybercrime?
Nieuws17.10.2023
56 kilometer te hard: 1,4 miljoen dollar boete
Jullie dachten dat de Nederlandse verkeersboetes extreem zijn?Nieuws25.09.2023
Wat zijn cashtraps en hoe herken je ze?
De politie waarschuwt ervoorNieuws08.09.2023
Interpol is 100 geworden
195 landen bestrijden samen de (internationale) misdaadCybercrime30.08.2023