Nieuws13.05.2019

Picnic wint marktaandeel ten koste van Albert Heijn


Markt voor online boodschappen groeit

Het gaat goed met online supermarkt Picnic. Meldden we eerder dit jaar al dat ze het snelst groeiende bedrijf van Nederland zijn, nu blijkt dat ze daardoor zelfs AH van de online troon stoten. Picnic wint in hoog tempo marktaandeel en dat gaat ten koste van de grootste supermarkten van ons land. Dit blijkt uit onderzoek dat GfK deed voor Distrifood.

In de plaatsen waar Picnic actief is, groeit zelfs het aantal consumenten dat zijn boodschappen online doet. Uitbreidingen worden regelmatig aangekondigd, waarmee we dus ook kunnen verwachten dat de groei doorzet.

Marktaandeel van 52 procent

Onderzoeksbureau GfK berekende dat Picnic nu een marktaandeel heeft van 52,7% in de plaatsen waar ze meer dan een jaar actief zijn. Aanleiding voor het onderzoek was een uitspraak van Michiel Muller, medeoprichter van de online supermarkt. Hij beweerde zelf dat het marktaandeel met 80% stijgt in de plaatsen waar Picnic actief is. Dat is dus niet gelukt, maar niettemin is het knap dat ze in korte tijd al zo’n enorm aandeel van de markt hebben weten te pakken. Ook in Duitsland is het bedrijf actief en breidt het steeds verder uit.

GfK heeft gekeken naar 29 marktgebieden waar Picnic in het eerste kwartaal van 2018 actief en die uitkomsten vergeleken met het eerste kwartaal van 2019. In de grafiek is duidelijk te zien dat de online supermarkt heel hard is gegroeid. Daar zal Albert Heijn niet blij mee zijn, want zo te zien daalt hun marktaandeel heel hard.

<em>Foto: Distrifood\/ GfK<\/em>
Foto: Distrifood/ GfK

Steeds meer boodschappen worden online gedaan

Ondanks dat de Albert Heijn flink aan marktaandeel inlevert in de gebieden waar Picnic actief is, blijft de markt groot genoeg voor meerdere spelers. Steeds meer boodschappen worden namelijk online gedaan. Landelijk bestelt nu 4,5% online volgens Distrifood en in de onderzochte gebieden is dat al 8%. De markt wordt groter en Picnic is nog niet overal actief. Ook voor AH en Jumbo blijft nog een behoorlijk aantal klanten over.

Picnic bezorgt altijd gratis, ook op zondag en heeft inmiddels zijn eigen maaltijdbom, Presto. Klanten zijn echt ambassadeurs van het bedrijf en op social media zien we dan ook veel enthousiaste en tevreden reacties.

...

Verder lezen over AH

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

Deze week is het 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën...

Nieuws20.11.2023

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

in 1988 had Albert Heijn de primeur
Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn

Volgende opent het nieuwe, gemechaniseerde Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn. Hier rollen de potten pindakaas en tubes gel in bakken automatisch over een ingenieus, geautomatiseerd netwerk van rails om bij elkaar t...

Nieuws27.10.2023

Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn

We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst

Dit jaar geeft Nederland een heel andere invulling aan de feestdagen. Door corona zijn alle plannen anders. De grote focus ligt nu op thuis, het spreiden van kerst over meerdere dagen en het vieren in kleinere gezelschap...

Lifestyle27.11.2020

We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De Ster Gouden Loeki is een jaarlijkse publieksprijs voor de beste commercial. Ondanks dat we met z'n allen steeds vaker on demand kijken naar tv-programma's, worden er gelukkig nog genoeg mooie commercials gemaakt. De l...

Advertising31.01.2020

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De mooiste en beste commercials
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Eindelijk heeft Albert Heijn een opvolger gevonden voor de bekende supermarktmanager Harry Piekema. Ilse heet ze en we gaan haar de komende tijd regelmatig zien op tv. De nieuwe hoofdrolspeelster is net als Harry superm...

Advertising27.09.2019

Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zien
Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven

Werk je op de High Tech Campus in Eindhoven? Dan kun je in week 29 en 30 (tussen 15 en 26 juli) je lunch door een robot laten bezorgen. Dit meldt een woordvoerder van Albert Heijn aan de website Distrifood. De volautomat...

Nieuws26.06.2019

Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven