De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het gaat goed met online supermarkt Picnic. Meldden we eerder dit jaar al dat ze het snelst groeiende bedrijf van Nederland zijn, nu blijkt dat ze daardoor zelfs AH van de online troon stoten. Picnic wint in hoog tempo marktaandeel en dat gaat ten koste van de grootste supermarkten van ons land. Dit blijkt uit onderzoek dat GfK deed voor Distrifood.
In de plaatsen waar Picnic actief is, groeit zelfs het aantal consumenten dat zijn boodschappen online doet. Uitbreidingen worden regelmatig aangekondigd, waarmee we dus ook kunnen verwachten dat de groei doorzet.
Marktaandeel van 52 procent
Onderzoeksbureau GfK berekende dat Picnic nu een marktaandeel heeft van 52,7% in de plaatsen waar ze meer dan een jaar actief zijn. Aanleiding voor het onderzoek was een uitspraak van Michiel Muller, medeoprichter van de online supermarkt. Hij beweerde zelf dat het marktaandeel met 80% stijgt in de plaatsen waar Picnic actief is. Dat is dus niet gelukt, maar niettemin is het knap dat ze in korte tijd al zo’n enorm aandeel van de markt hebben weten te pakken. Ook in Duitsland is het bedrijf actief en breidt het steeds verder uit.
GfK heeft gekeken naar 29 marktgebieden waar Picnic in het eerste kwartaal van 2018 actief en die uitkomsten vergeleken met het eerste kwartaal van 2019. In de grafiek is duidelijk te zien dat de online supermarkt heel hard is gegroeid. Daar zal Albert Heijn niet blij mee zijn, want zo te zien daalt hun marktaandeel heel hard.
Steeds meer boodschappen worden online gedaan
Ondanks dat de Albert Heijn flink aan marktaandeel inlevert in de gebieden waar Picnic actief is, blijft de markt groot genoeg voor meerdere spelers. Steeds meer boodschappen worden namelijk online gedaan. Landelijk bestelt nu 4,5% online volgens Distrifood en in de onderzochte gebieden is dat al 8%. De markt wordt groter en Picnic is nog niet overal actief. Ook voor AH en Jumbo blijft nog een behoorlijk aantal klanten over.
Picnic bezorgt altijd gratis, ook op zondag en heeft inmiddels zijn eigen maaltijdbom, Presto. Klanten zijn echt ambassadeurs van het bedrijf en op social media zien we dan ook veel enthousiaste en tevreden reacties.
Verder lezen over AH
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceNieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurNieuws27.10.2023
Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn
Lifestyle27.11.2020
We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst
Advertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising27.09.2019
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden
Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zienNieuws26.06.2019