Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.
Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald om in Utrecht een hypermodern gerobotiseerd distributiecentrum te bouwen en de groei te versnellen. Alle bestaande aandeelhouders doen mee en ABN AMRO verstrekt een lening. Sinds het bedrijf uit Amersfoort van start ging in 2015 is het razendsnel gegroeid in Nederland en Duitsland. Inmiddels bezorgt het bedrijf boodschappen vanuit zeven distributiecentra, in meer dan 100 plaatsen.
Duizend nieuwe banen
De financiering gebruikt de online supermarkt om de meest duurzame infrastructuur voor thuisbezorgen uit te bouwen en de beste mensen uit de tech-industrie aan te nemen. Volgens het bedrijf levert de groeistrategie duizend banen op.
Het nieuwe distributiecentrum heeft 42.000 vierkante meter vloeroppervlak en zal aan ruim 150.000 gezinnen per week de meest verse boodschappen leveren, zonder voedsel te verspillen. Er is ruimte om meer dan 200.000 kratten op te slaan, die verdeeld zijn over drie temperatuurzones. Doordat Picnic slimme technologie inzet, kunnen medewerkers efficiënt en ergonomisch werken. Het nieuwe distributiecentrum zal in zijn soort een van de grootste ter wereld zijn en bevat honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines, die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld.
Voedselverspilling
Het distributiecentrum, die ook gebruikt maakt van eigen software gebaseerd op kunstmatige intelligentie, zal voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen en het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk verminderen. Met dit initiatief wil Picnic bijdragen aan de verduurzaming van onze voedselketen. Het is belangrijk dat supermarkten deze stappen nemen, want Nederlanders, maar ook supermarkten verspillen ieder jaar vele kilo’s voedsel. Daarnaast gebruiken voedingsproducten vaak veel wegwerpplastic.
Het succes van Picnic
Voordat Picnic in 2015 lanceerde, werkte het drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klanten kiezen welke rit het beste uitkomt en weet door de Picnic boodschappenradar precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze vorm van distributie zo laag zijn, is de bezorging gratis en weet het bedrijf ook in prijs te concurreren met andere supermarkten. 2019 zal voor Picnic een recordjaar worden, met 300.000 nieuwe klanten in Nederland en Duitsland. Eerder dit jaar werd het bedrijf nog uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology22.11.2024
Deze AI-functies van Booking.com maken het plannen van je volgende reis slimmer & eenvoudiger
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024