02.05.2017
Nieuws

Oproep om je smartphone 2 minuten niet te gebruiken tijdens Dodenherdenking

By: Henk de Hooge

BlogNieuws

Nederlandse telefoonproviders, smartphonefabrikanten en een aantal mediabedrijven doen een oproep om je mobieltje twee minuten niet te gebruiken tijdens Dodenherdenking. Dit op initiatief van een aantal telefoonproviders in samenwerking met Het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

De bekende telecomproviders KPN, T-Mobile, Vodafone en ook Tele2, Telfort, Ben en Simyo doen allen mee aan de oproep. Het groeiend aantal providers vindt dit jaar tevens smartphonefabrikanten Samsung en Fairphone aan hun zijde. Een van de grootste online uitgevers Wayne Parker Kent zet zelfs om 20:00 uur al haar titels 2 minuten ‘op zwart’. Mede-initiatiefnemer 2BelminutenStilte nodigt andere (telecom- en/of mediagerelateerde) bedrijven van harte uit om mee te doen en Nederland op te roepen de smartphone even niet te gebruiken.

Waarom de oproep?

Net als in 2016 en 2017 is het doel om op 4 mei om 20:00 uur met zo min mogelijk afleiding stil te staan tijdens Dodenherdenking. Daar waar bijvoorbeeld de ANWB en RIjkswaterstaat oproepen om je auto aan de kant te zetten, tv en radio op zwart gaan en het openbaar vervoer stilstaat vragen de initiatiefnemers aan Nederland om de smartphone even niet te gebruiken. Zodat we met volledige aandacht kunnen herdenken.

2_minuten_belstilte_dodenherdenking_2017
2_minuten_belstilte_dodenherdenking_2017

Uitzetten of wegleggen is aan jou

‘Herdenken is iets persoonlijks, en de manier waarop je dat doet ook. Feit is wel dat er nog geen etiquette is rondom smartphonegebruik tijdens zo’n belangrijk moment als Dodenherdenking. Het burgerinitiatief 2BelminutenStilte wil daar verandering in brengen door mensen te vragen hun smartphone niet te gebruiken om 20:00 uur. Maar of je hem nou uitzet, weglegt of op stil zet, dat is aan ieder om zelf te bepalen. Zolang je je maar niet laat storen vinden de initiatiefnemers en roepen daarom Nederland op mee te doen via haar verschillende social media kanalen, websites, nieuwsbrieven en de interne kanalen.

Consumenten kunnen voorafgaand aan het herdenkingsmoment participeren aan de zogenaamde Thunderclap op social media.

2017_2_minuten_belstilte_dodenherdenking
2017_2_minuten_belstilte_dodenherdenking

Share this post