Nieuws24.10.2022

​Online shoppers: de voordelen en nadelen van een digitale pakbon


Lekker online winkelen: de pandemie heeft zelfs de mensen die er het meest moeite mee hadden over de streep getrokken. Al die pakketjes zijn niet allemaal even duurzaam, maar daar heeft de ecommerce-wereld nu een oplossing voor bedacht: de digitale pakbon. Een druppel op een gloeiende plaat, maar een beter milieu begint bij jezelf, toch? Dit zijn de voordelen en de nadelen van zo’n digitale pakbon.

Voordeel: het scheelt bomen

De meest voor de hand liggende reden om blij te zijn met het verdwijnen van een fysieke pakbon, dat is dat het papier scheelt. Webwinkels draaien dagelijks kilometers aan fysieke pakbonnen uit, die vaak bij aankomst meteen met de doos in de kartonkliko worden gesmeten. Het scheelt enorm veel bomen om dat extra papier niet meer in het pakket te hoeven doen, naast dat het uiteraard ook een handeling scheelt van een picker, die er niet meer aan hoeft te denken een pakbon in de doos te gooien.

Nadeel: je moet de mail altijd bewaren voor de Belastingdienst

Je pakbon komt nu per mail en dat is op zich erg handig. Zelfs als je een ondernemer bent en een papieren administratie hebt, dan kun je de pakbon zelf printen, maar je moet wel zorgen dat je altijd de mail bewaart. Niet veel mensen weten dat de Belastingdienst niet alleen verlangt dat je de pakbon bewaart, maar ook het mailtje om te kunnen traceren waar en wanneer de pakbon dan vandaan kwam. Dit uiteraard om fraude tegen te gaan. Het zegt wel dat je hard moet werken aan je administratie en je mail extra goed moet beveiligen om te zorgen dat je die mails nooit kwijtraakt.

Voordeel: het scheelt plastic

Een pakbon bevat vaak retourneermogelijkheden en omdat dat voor het comfort van klanten vaak een sticker is (het retouretiket), wordt bij sommige webwinkels alles geprint op stickerpapier, dus ook de pakbon. Dat betekent een heleboel plastic, bovenop het papier. Geen pakbon meer, betekent in bijna alle gevallen ook geen retourformulier meer en dat scheelt een heleboel plastic en dus ook uitstoot. Plus: dit soort papier-plastic-hybride formulieren worden vaak verkeerd gescheiden bij het afval en dat is nu niet meer het geval. Er is immers niets om te scheiden.

Nadeel: retourneren is ingewikkelder

Maar ja, het grote nadeel popt dan ook meteen op: het is veel minder comfortabel om iets te retourneren. Vaak verlangen webwinkels van klanten dat ze zelf wel een printer hebben of stiekem op de printer van de baas een retourformulier afdrukken. Gelukkig zijn er bedrijven die een goede online manier hebben om te retourneren, zoals Adidas en Bol.com, waarbij printen niet nodig is omdat je een barcode laat scannen op je smartphone. Echter zijn heel veel webwinkels nog niet zo ver, waardoor je vaak door vele hoepels moet springen om een artikel retour te sturen.

Voordeel: je hebt altijd de digitale pakbon tot je beschikking

Het lastige aan een los papiertje als pakbon, dat is dat het makkelijker kwijtraakt. Dankzij de digitale pakbon heb je altijd je informatie bij de hand. Je kunt er zelfs op zoeken, als je een beetje een slim mailprogramma gebruikt. Weet je even niet meer of je een bepaald artikel al hebt gekocht, of wil je weten welke maat ook weer perfect bij je was, dan kun je snel de pakbon opsnorren in je mail.

Nadeel: je checkt niet meer goed of je alles wel hebt ontvangen

Veel mensen gebruiken een pakbon ook echt om te controleren of alle bestelde artikelen wel in de doos zitten. Door een digitale pakbon te gebruiken, moeten klanten hiervoor een extra handeling doen. Je moet even je telefoon erbij pakken wanneer je een pakketje hebt ontvangen. Niet iedereen zal dat doen, waardoor je er misschien pas erg laat achterkomt dat je een bepaald artikel mist.

Voordeel: minder snel een privacy-inbreuk

Een pakbon kan gaan rondzwerven en vaak staan hier persoonlijke gegevens op: een gevaar voor de privacy. Het voordeel van een digitaal exemplaar is dat deze naar je mail wordt verstuurd en dat daar verder niemand bij kan komen. Komt je pakketje bijvoorbeeld op straat terecht, dan kan iedere vinder hem tegenkomen en meteen op de hoogte zijn van je persoonlijke gegevens. Natuurlijk heeft dat ook een voordeel: die persoon kan het pakketje dan naar je huis brengen, maar niet iedereen vindt het een even fijn idee dat dat zou gebeuren, of dat anderen te weten komen wat je zoal bestelt.

Nadeel: niet iedereen is even digitaal

Mensen met een beperking, ouderen of digitale analfabeten: er zijn veel mensen die helemaal niet zo digitaal zijn ingesteld. Deze mensen zullen hierdoor misschien minder snel bij een webshop gaan bestellen, wetende dat de pakbon alleen digitaal komt. Niet iedereen is even handig met computers of telefoons en het missen van een pakbon vergt mogelijk veel aanpassingsvermogen waar niet iedereen evenveel zin in heeft.

Uiteindelijk is die digitale pakbon voor iedereen even een omschakeling, maar als webwinkels hun verdere online verwerking goed hebben geregeld, dan moet het een vrij soepele transitie zijn.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat