Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Het is bijna kerst dus dat betekent topdrukte bij winkels en grote supermarktketens. Van alle Nederlanders bereidt 69 procent het kerstdiner dit jaar (grotendeels) zelf. We zijn dus deze week volop bezig met onze kerstinkopen. En volgens Albert Heijn besteden we dit jaar ook meer geld aan het kerstdiner in vergelijking tot vier jaar geleden: gemiddeld 108 euro versus 85 euro in 2013.
Online boodschappen doen blijkt dit jaar populairder dan ooit; voor het eerst worden in een week tijd meer dan 100.000 bestellingen door Albert Heijn thuisbezorgd.
Online bestellen anno 2017: lukt toch niet
Gewoon online je kerstinkopen doen en ze vervolgens thuis te laten bezorgen, hoe makkelijk zou het zijn? Helaas krijgen Jumbo en Albert Heijn het niet meer voor elkaar om de online bestelde boodschappen vanwege drukte voor eerste kerstdag te bezorgen.
We komen we er dus niet meer onderuit om komende dagen onze boodschappen ook daadwerkelijk in de supermarkt te gaan halen. Dus jij en ik staan komende dagen in de rij voor een parkeerplaats en lopen met ons geschreven boodschappen lijstje als een onwetende langs de paden in de supermarkt op zoek naar de meest exclusieve ingrediënten die echt niemand kan vinden.
Te weinig capaciteit
Alle bezorgmomenten zitten volgens Albert Heijn vol. Ze kunnen de online drukte niet aan. Het aantal bestellingen bij de marktleider ligt naar eigen zeggen 35 procent hoger dan vorig jaar. Niet alleen Albert Heijn en Jumbo kunnen het de stroom online bestellingen niet aan. Ook verwacht men dat er dit jaar ruim 400.000 pakketjes te laat worden geleverd door de drukte. Er is simpelweg te weinig capaciteit bij de transporteurs. Ondanks de extra mankracht kunnen ze het online succes niet aan. Dit zagen we natuurlijk ook al in de week van Sinterklaas toen er al 50.000 pakketjes te laat werden bezorgd. Met de groei van de online bestellingen, groeit automatisch het probleem in de transportindustrie. Ze zullen het bezorgproces dus efficiënter moeten maken en exponentieel moeten uitbreiden willen ze de groei en de pieken in de toekomst kunnen opvangen.
Foto: WavebreakMediaMicro – Adobe Stock
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023