De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Vandaag is de jaarlijkse Museumweek gestart. Zoals zoveel evenementen tijdens decoronacrisis is ook dit evenement omgebouwd tot een volledig digitale happening. Tijdens deze online editie van de Museumweek wordt duidelijk hoe de door de corona-pandemie versnelde digitale revolutie ook bij de musea ‘toegeslagen’ heeft. Meer dan 400 musea bieden deze week samen honderden online activiteiten aan.
Premium museum content
Inmiddels hebben ook steeds meer musea de weg gevonden naar het aanbieden van online tentoonstellingen en rondleidingen. Veel van die initiatieven worden ook al goed bezocht en verwacht wordt dat deze digitale ontwikkeling ook ná corona zal doorgaan. Denk bijvoorbeeld aan de online collectie-database die onlangs door het Louvre gelanceerd werd. Tijdens de online Museumweek wordt een proef gedaan met het aanbieden van premium content via een betaald kanaal op museum.nl.
Daarnaast doen 17 musea mee aan de zogenoemde Fieldlab Corona evenementen. Zij openen deze week een aantal dagen de deuren voor een beperkt aantal bezoekers die alleen met een negatieve corona sneltest het betreffende museum fysiek mogen bezoeken.
Online Nationale tentoonstelling
Het digitale startpunt van de online Museumweek is ook dit jaar weer het ‘Gouden Pronkstuk’ op museum.nl. Die staat dit jaar op het virtuele Museumplein. Bezoekers kunnen zelf hun favoriete pronkstuk waarvan zij vinden dat die in een museum horen, digitaal inzenden. Zo wordt tijdens de Museumweek door het publiek een digitale Nationale tentoonstelling samengesteld.
De bijzondere verhalen, activiteiten en pronkstukken worden door Splinter Chabot elke dag besproken tijdens het online programma ‘Museumweek met Splinter’. Het centrale thema van de zevende Museumweek is ‘Ontdek samen ons echte goud – in musea’.