Nieuws29.11.2021

Online Black Friday verkopen gedaald in de VS


Er is echter nog geen reden tot paniek

Voor het eerst is in Amerika tijdens Black Friday minder online geshopt. Volgens gegevens van Adobe Analytics spendeerden de Amerikanen afgelopen vrijdag 8,9 miljard dollar in online winkels. Een jaar geleden was dat nog 9 miljard. Geen al te groot verval dus, maar wel opvallend. Zorgen hoeven de Amerikaanse winkels zich echter nog niet te maken. Volgens Adobe is de daling van de online verkopen op Black Friday hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat steeds meer winkels besluiten de ‘Black Friday-aanbiedingen’ eerder beschikbaar te maken.

Black Friday wordt Black Week of Month

Black Friday is sinds een jaar of zes ook in Nederland een begrip. Wij kennen Black Friday vooral van de duwende, slaande en schoppende Amerikanen die op ‘Black Friday’ winkels bestormen en koopjes proberen te bemachtigen. Gelukkig is die gekte Nederland bespaard gebleven en wordt met de komst van online shoppen ook in de VS veel minder ‘gevochten’.

Uiteraard speelt online shoppen ook een rol daarbij. Mensen hoeven, en gaan, steeds minder vaak naar fysieke winkels. En, zoals reeds gemeld, wordt de Black Friday langzaam maar zeker een ‘Black Week’ of zelfs ‘Black Month’. Aanbiedingen zijn niet meer alleen op de vrijdag na Thanksgiving geldig, maar lopen een hele week of maand.

De Black Friday duurt steeds langer
De Black Friday duurt steeds langer

En Cyber Monday dan?

Traditioneel is het de maandag na Black Friday ‘Cyber Monday’. Oorspronkelijk was dat de dag dat Black Friday achtige aanbiedingen voor online shoppers gepresenteerd werden. Nu we eigenlijk altijd al online shoppen, en Black Friday steeds ‘langer’ duurt, is het nog maar de vraag of Cyber Monday nog lang zal bestaan. Dit jaar in ieder geval nog wel.

Black Friday geschiedenis

Waar de naam Black Friday vandaan komt, daarover zijn meerdere theorieen in omloop. Die variëren van warenhuizen die de dag na Thanksgiving een ‘uitverkoop’ startten, tot en met de politie van Philadelphia die de term gebruikten om de enorme verkeersdrukte op de vrijdag na Thanksgiving te typeren. In de jaren 80 werd aangenomen dat Black Friday stond voor het feit dat winkels, door de goede verkoopcijfers bij de start van het feestseizoen, weer zwarte cijfers konden schrijven.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?