Als je wel eens met de trein reist ken je het probleem: bepaalde treinstellen zitten proppievol met mensen die allemaal hun deo vergeten zijn, terwijl er verderop, in een andere wagon, gewoon plek is om te zitten. De Nederlandse Spoorwegen test vanaf vandaag een eerder aangekondigde nieuwe functie in de NS-app die dat verleden tijd moet maken: de zitplaatszoeker.
Het werkt nog niet meteen overal, want er wordt vanaf vandaag getest in de sprinters tussen Den Bosch, Nijmegen en Arnhem. In die nieuwe opzet zou er niet per trein, zoals dat nu gaat, getoond moeten worden hoe druk is, maar per treinstel. Je ziet aan de kleur hoe druk is het is, met groen, geel en oranje als mogelijkheden. Als ze nou echt eerlijk waren bij de NS zou er ook een diep rood zijn, maar dat terzijde.
Dat traject is niet toevallig gekozen: de NS zegt dat het juist daar veel voorkomt dat de trein aan één kant helemaal vol staat. Die scheve bezetting wordt tegengegaan doordat er in de trein sensoren zijn aangebracht die kunnen helpen bepalen hoeveel reizigers er zitten. De NS is niet heel duidelijk, maar het lijkt er op dat ze voornamelijk gewicht meten en zo kijken of er nog volk bij kan. Ook is de NS van plaan om een CO2-sensor te gaan gebruiken die naast het gebruik voor het klimaatsysteem ook kan checken hoeveel (ademende) mensen er in een treinstel zitten.
Het klinkt goed, áls het een beetje werkt. De NS zegt zelf echter dat veel mensen het gewoon niet de moeite vinden om zich door een volle trein te wurmen om misschien een plek te krijgen. Je ziet het ook als er omgeroepen wordt dat er aan de andere kant van de trein nog plek is: dat zorgt nou niet voor een volksverhuizing. Misschien dat de NS zou kunnen investeren in treinen waar je wél je kont kunt keren, dat helpt vast ook. Maar goed, cynisme terzijde is het wel fijn om te weten waar je kunt gaan zitten. Nu nog die treinen altijd op dezelfde plek op het perron laten stoppen en dan begint het ergens op te lijken.
[Afbeeldingen © Biker3 – Adobe Stock]