Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Volgende maand begint de NS een proef met reclame die op informatieschermen in de trein wordt getoond. In 137 van de 400 intercity’s kunnen adverteerders binnenkort hun boodschap aan treinreizigers laten zien. Relevante reisinformatie krijgt overigens altijd voorrang. Reizigers lezen in de trein meer over de verwachte aankomsttijd, de halte en aansluitingen. De pilot loopt tot het eind van dit jaar, daarna wordt bekeken of het succesvol is, zo weet De Volkskrant te melden.
Reisinformatie, evenementen, reclame en liefdesverklaringen
Nu is op de schermen, naast reisinformatie en extra berichten over calamiteiten en onderhoud, ook promotie te zien voor culturele evenementen en lezen we ‘hartkloppingen’, de liefdesverklaringen die NS van treinreizigers ontvangt. De advertenties zijn een nieuwe bron van inkomsten voor de Nederlandse Spoorwegen.
“We zien dat adverteerders interesse hebben om reizigers in de trein te bereiken“, zegt een woordvoerder tegen de website van treinreiziger. In het verleden was het mogelijk om reclame te maken op de buitenkant van treinen. Misschien herinner je je nog wel de beplakte treinen met reclame voor Aegon en het Algemeen Dagblad. Dat gaat nu trouwens niet meer gebeuren, de NS wil herkenbaar blijven en adverteren op de buitenkant van treinen past daar niet bij.
Reiservaring leuker maken
De advertenties in de trein zijn een test, die na een aantal maanden geëvalueerd wordt onder een reizigerspanel. Daarna besluit de NS pas of ze doorgaan met adverteren in de trein. Reisbeleving komt steeds meer centraal te staan en daar wordt veel onderzoek naar gedaan. In januari van dit jaar bleek dat 86% van de bevraagde treinreizigers de NS waardeerden met een 7 of hoger.
Begin juni is de vervoerder gestart met NS Lab: een nieuwe app waarmee je als reiziger allerlei nieuwe functies uit kunt proberen. We kunnen dus wel stellen dat het bedrijf niet zomaar nieuwe initiatieven doorvoert, maar deze eerst uitgebreid onderzoekt.