Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
NS heeft een flinke upgrade gedaan van zijn OV-fietsen. Waar dit normaal gewone, eenvoudige fietsen met een lampje waren, worden ze nu voorzien van veel meer elektriciteit: de OV-fiets wordt namelijk elektrisch. Nog deze maand begint de verhuur van de OV-ebike.
Elektrische OV-fiets
De OV-fiets is een begrip in Nederland, zeker omdat we nog geen legale manier hebben om elektrische stepjes te gebruiken. Hierdoor is de ov-fiets al jaren een heel populair middel om de laatste kilometers af te leggen naar je bestemming. Er zijn er dan ook 22.000 in Nederland. Het idee is dat je uit de trein stapt, je ov-chipkaart laat scannen en een OV-fiets meekrijgt. Daarmee kun je vervolgens voor maar een paar euro per dag rondfietsen. Stap je de trein weer in naar huis, dan kun je de fiets weer inleveren en wordt via je OV-chipkaart betaald voor de huur.
Een geweldig initiatief: er is geen borg nodig, geen ingewikkeld papierwerk en je kunt binnen een paar minuten al fietsen. Wel moet je ze soms reserveren, omdat de fietsen op sommige stations enorm populair zijn. Het zijn overigens altijd dezelfde fietsen, dus je herkent ze meteen: blauw met geel, stevig gebouwd en voorzien van een bagagedrager. Niet elk station heeft ze, maar vooral in de grote steden vind je er vaak fietsenstallingen vol mee.
Dertig fietsen
Straks dus ook elektrisch. In eerste instantie zijn de elektrische OV-fietsen nog zeldzaam, want het gaat eerst om een pilot van maar dertig e-bikes bij 4 stations. Een pilot die wel erg lang duurt: maar liefst een jaar. NS denkt zo lang nodig te hebben om te weten te komen of deze ebikes een waardevolle toevoeging zijn op de normale OV-fiets. Het is te hopen dat er gedurende het jaar toch meer stations bijkomen, maar aan de andere kant zijn ebikes prijzig en aanzienlijk minder hufterproof dan een gewone fiets.
In ieder geval is de primeur voor station Driebergen-Zeist. Dat is typisch een station waar mensen een fiets kunnen gebruiken om die laatste kilometer te rijden. Daar vind je vanaf 30 september ebike-ov-fietsen. De prijs valt overigens enorm mee. Waar een gewone OV-fiets 4,15 euro kost per dag, is het maar 10 euro per dag om een OV-ebike te huren. Na drie dagen wordt hij wel wat duurder: dan kost hij 15 euro per dag. Je komt er 110 kilometer mee op ecostand, maar normaal 70 kilometer. Zet je hem echter op de hoogste stand, dan kun je er niet meer uithalen dan 50 kilometer. Geen geweldige prestaties dus, maar helemaal prima voor dat kleine stukje dat veel mensen op de OV-fiets afleggen.
Opladen kan niet
Er schuilt wel een addertje onder het gras: je kunt de fiets namelijk niet zelf opladen. Hoewel we verwachten dat mensen daar ongetwijfeld een workaround voor vinden, geeft NS aan dat je je ov-ebike altijd volledig opgeladen meekrijgt en het daarmee moet doen. Vergeet je trouwens je OV-ebike in te leveren, dan kost hij na drie weken 1750 euro. Kun je hem niet inleveren omdat hij is gestolen, dan moet je de NS zo snel mogelijk verwittigen: op die manier kan het de gps-tracker op de fiets uitlezen om te checken waar hij zich bevindt.
Het is niet zo dat NS als je hem huurt zonder diefstalmelding gaat kijken waar je fietst. Hoewel het in de pilot zeker kijkt naar het gebruiken en de reisafstanden, scheidt het de persoonsgegevens van de locatiegegevens. De leverancier van e-bikes weet niet wie de fiets heeft, maar wel waar de fiets is. NS weet op zijn beurt wel wie de fiets heeft gehuurd, maar niet wat de locatie is.
Verder lezen over Gadget
Gadgets21.11.2024
Cool: dit horloge is gemaakt om Dungeons & Dragons te spelen
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Gadgets31.10.2024
Maak van jezelf een soort Iron Man met dit hardlooplampje
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Gadgets20.10.2024
Deze Buzz Lightyear is zo realistisch dat je geen films meer nodig hebt
Verder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024