Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
De NS gaat onderhoudsinspecties op een nieuwe manier uitvoeren. Jaarlijks worden de gebouwen van de Nederlandse Spoorwegen, waaronder de stations, geïnspecteerd op schade en slijtage. Dat gebeurde altijd met behulp van hoogwerkers en steigers. Door de inzet van drones hoeven medewerkers niet meer op hoogte te werken, wat een stuk veiliger is. Bovendien hoeven er op stations minder afzettingen geplaatst te worden tijdens de inspecties, waarmee de overlast voor reizigers afneemt.
Geslaagde testvlucht
Je mag niet overal zomaar ‘dronen’ en dus moest ook de NS daar toestemming voor krijgen. Aan de binnenkant van de stations en andere gebouwen hebben ze akkoord gekregen voor het maken van professionele vluchten. Remco Bunder en Sep Schetters zijn de eerste NS-dronepiloten die vluchten uitvoeren. In juni maakten Remco en Sep een geslaagde testvlucht op Utrecht Centraal en in de Moreelse brug over het Utrechtse spoor.
Het is nu volgens de Europese wetgeving nog niet toegestaan om in stedelijk gebied te vliegen. Op termijn kan dat wel en dan worden ook de perronkappen en buitenkant van stations met een drone bekeken. Overigens is de inzet van drones niet alleen veiliger en zorgt het voor minder overlast, het bespaart de NS ook behoorlijk wat kosten. Inspecties kunnen sneller uitgevoerd worden.
Privacy van reizigers
De dronepiloten hebben duidelijke instructies gekregen van de NS zodat ze voldoen aan privacy wetgeving. Drones maken tijdens de inspecties foto- en filmopnames van stationsgebouwen. Voordat de drone de lucht in gaat wordt het trein verkend, het vlieggebied afgezet en met borden aangegeven dat er opnames gemaakt worden. Het kan gebeuren dat er toch reizigers op de opnames staan. Als dat het geval is, dan worden de opnames gewist of de personen geblurd. De NS geeft aan dat zij de opslaat in een goed beveiligde omgeving.
De NS inspecteert jaarlijks honderden gebouwen. Niet alleen de stations worden ieder jaar bekeken, maar ook andere gebouwen waarvan de NS het beheer heeft. Dat zijn ook eigendommen van ProRail en gemeenten, zoals parkeergarages, kantoren en loodsen. De drones worden in de toekomst ook ingezet voor het onderhoud en de inspecties van deze gebouwen.