Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De groei in veelzijdigheid van het bierassortiment maakt de Nederlandse bierdrinker enthousiast en bewuster. Twee op de vijf bierdrinkers drinkt dan ook vaker een ander soort biertje dan twee jaar geleden. De consumptie van speciaalbieren en biermixen gaat hierbij onverminderd door, maar opvallend is de opkomst van de speciaalbieren met een lager alcoholpercentage. Een derde van de bierdrinkers kiest vaker voor dit bier dan twee jaar geleden. Allemaal trends die naar boven komen in het Nationaal Bieronderzoek van Nederlandse Brouwers.
Bierlandschap in beweging
Pils is nog steeds met afstand het meest gedronken bier. Maar de opmars zit in de speciaalbieren en de biermixen (zoals Radler). Deze bieren zorgen ervoor dat ruim drie kwart van de Nederlandse bierdrinkers meer variëteit ziet in het bierschap. En nog eens twee derde vindt het aansprekend dat het bieraanbod groeit in de supers.
Deze bredere keuze valt ook in de horeca in de smaak. Men hecht namelijk waarde aan een ruime keuze aan biersoorten (42%) en een breed aanbod van bieren aan de tap (43%). Door de grotere biervariëteit wordt er ook steeds vaker voor bier gekozen dan voor andere (alcoholische) dranken (40% versus 32% in 2016). En opvallend, dit geldt meer voor vrouwen (44%) dan voor mannen (38%).
Opmars speciaalbier met minder alcohol
Speciaalbieren worden veel gedronken maar de nieuwe smaakmaker in dit segment lijkt speciaalbier met een lager alcoholpercentage te zijn. Een op de drie kiest vaker voor deze variant dan twee jaar geleden. En dat doen vrouwen (41%) aanzienlijk vaker dan mannen (29%).
Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers licht toe: “De consument weet goed de weg naar het speciaalbier te vinden. Waar voorheen speciaalbier werd geassocieerd met zware bieren met veel alcohol, zie je nu dat consumenten steeds meer interesse hebben in speciaalbieren met een lager alcoholpercentage, zoals de session ale met rond de 4% alcohol. Ook brouwers spelen met hun bieren in op deze wens van de consument om bewuster te genieten van een mooi glas bier.”
Uit een vertrouwd vaatje
Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, drinkt het merendeel (53%) het liefst een vertrouwd glas bier van Nederlandse makelij. Smaak en interesse in lokale bieren zijn ook een reden om voor bier van Hollandse bodem te kiezen.
Meer feitjes uit het onderzoek staan in onderstaande infographic.
[Image © Artem Shadrin – Fotolia]
Verder lezen over Food
Gadgets12.09.2024
5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Lifestyle17.06.2024
Zo haal je magnesium uit je voeding
Online14.06.2024
De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!
Nieuws13.05.2024
Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken
Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegenCoffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024
Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven
Het is wel nog een demo-modelVerder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024