Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Onderhandelingen over de aanschaf of vervanging van een vliegtuigvloot duren natuurlijk veel langer, maar In twee dagen tijd heeft Boeing twee flinke tikken gekregen. Nadat gisteren bekend werd dat Qantas Airbus boven de Amerikaanse fabrikant verkiest, heeft Air France-KLM gisteravond een vergelijkbaar nieuwtje de wereld in geslingerd.
Airbus vervangt Boeing
KLM Group (inclusief Transavia) heeft bij Airbus een order geplaatst voor in totaal 100 toestellen van het type A320neo, plus een optie voor nog eens 60 toestellen. De nieuwe Airbus toestellen zullen vanaf eind 2023 de bestaande Boeing 737 NG kisten gaan vervangen. Over de exacte samenstelling van de nieuwe toestellen, zoals het type straalmotor en de configuratie – hoeveel stoelen, verdeling van de klasses en dergelijke – wordt pas in een later stadium een besluit genomen. Hoeveel geld met deze order gemoeid is, wordt ook niet gemeld. Maar net als bij de Qantas order (134 toestellen) gaat het ook hier weer om vele miljarden.
Op zich is het natuurlijk niet zo heel erg gek dat KLM, dat na de fusie met Air France voor een overwegend Franse vliegtuigfabrikant kiest, maar dat is volgens KLM Group zeker niet de enige reden. Net als Qantas kiest KLM met de A320neo voor een vliegtuig dat 50 procent minder geluid produceert en, belangrijker nog, een lager brandstofverbruik heeft en 15 procent minder CO2 uitstoot.
Duurzame aankoop
Het is en blijft speculeren natuurlijk, maar het feit dat Boeing ook bij deze order weer achter het net vist, kan zomaar ook iets te maken hebben met de problemen rondom de 737 MAX. KLM heeft momenteel een vloot van 111 operationele toestellen. Die bestaat uit 100 Boeings (737, 777 en 787) en 11 Airbussen (A330). Kortom, KLM was tientallen jaren een vaste klant van Boeing.
“Deze order voor vlootvernieuwing is voor KLM een belangrijke vervolgstap in de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klantervaring, comfort en efficiency. Met de nieuwe vliegtuigen boeken we aanzienlijke winst in vermindering van CO2-uitstoot en geluidsproductie. Ik ben blij dat we door te blijven investeren in ons product, verbeteringen behalen op het gebied van efficiency en klantervaring. Door de coronacrisis hebben we ons het afgelopen anderhalf jaar moeten concentreren op overleven. Nu we op de weg naar herstel zitten, kunnen we gelukkig weer vooruitkijken. Met deze order, die een belangrijk onderdeel is van ons herstructureringsplan, maken we ons bedrijf en ook onze klantervaring verder klaar voor de toekomst”, aldus KLM topman Peter Elbers.
Verder lezen over KLM
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023
KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen
Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024