Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Waardeer het. Repareer het. is de titel van de nieuwste campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame). De campagne roept consumenten op om duurzaam gebruik te maken van spullen. Bijvoorbeeld door deze te (laten) repareren. Wekelijks wordt in Nederland bijna 10,9 miljoen kilo elektrische apparaten en textiel weggegooid. Vaak is dat onnodig volgens SIRE, omdat het spullen zijn die na een kleine reparatie nog prima een tijd mee kunnen.
Waarde van spullen
SIRE hoopt dat we, dankzij deze campagne, ons weer bewust worden van de waarde van onze spullen. Veel Nederlanders laten de keuze tussen vervanging en reparatie van een kapot product afhangen van de prijs. Meer dan de helft van de consumenten laat iets pas repareren als het meer dan € 100,- kost om te vervangen. Weggooien of repareren hangt samen met het type product.
We gooien kleine huishoudelijke apparaten sneller weg en dan doen we met name omdat we ervan overtuigd zijn dat het goedkoper is een nieuw product te kopen dan het te repareren. Dit betekent dat kleding, speelgoed, strijkijzers en koffiezetapparaten vaak zonder pardon worden weggegooid. Dit doen we minder snel met kostbare producten zoals fietsen, laptops, naaimachines en telefoons.
Nieuw goedkoper dan repareren
Uit het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van SIRE, blijkt dat:
- 70% klein huishoudelijk apparaat vaker weggooit dan dat reparatie overwogen wordt;
- Slechts één op dertien consumenten let op repareerbaarheid bij aanschaf van een product;
- Tweederde is overtuigd dat nieuw kopen goedkoper is dan repareren;
- 82% weet dat repareren goed is voor het milieu;
- 91% is trots als het gelukt is zelf iets te repareren;
- 77% gaat sneller over tot reparatie als ze eerder met succes hebben gerepareerd.
De campagne speelt ook in op een dubbele moraal die de Nederlander heeft rondom het onderwerp repareren. Want blijkbaar vinden we het zonde om iets weg te gooien en zijn we trots als we het gerepareerd hebben, maar gooien we toch massaal spullen weg.
Online platform repareert.nl
Op het gelanceerde online platform krijgen consumenten hulp bij het repareren van hun spullen. Inclusief filmpjes op YouTube om zelf aan de slag te gaan met het repareren van bijvoorbeeld je fiets, koffer of broek. En wil of kun je het niet zelf maken? Dan vind je een overzicht van experts in de buurt die dat wel kunnen doen.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024