Waardeer het. Repareer het. is de titel van de nieuwste campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame). De campagne roept consumenten op om duurzaam gebruik te maken van spullen. Bijvoorbeeld door deze te (laten) repareren. Wekelijks wordt in Nederland bijna 10,9 miljoen kilo elektrische apparaten en textiel weggegooid. Vaak is dat onnodig volgens SIRE, omdat het spullen zijn die na een kleine reparatie nog prima een tijd mee kunnen.
SIRE hoopt dat we, dankzij deze campagne, ons weer bewust worden van de waarde van onze spullen. Veel Nederlanders laten de keuze tussen vervanging en reparatie van een kapot product afhangen van de prijs. Meer dan de helft van de consumenten laat iets pas repareren als het meer dan € 100,- kost om te vervangen. Weggooien of repareren hangt samen met het type product.
We gooien kleine huishoudelijke apparaten sneller weg en dan doen we met name omdat we ervan overtuigd zijn dat het goedkoper is een nieuw product te kopen dan het te repareren. Dit betekent dat kleding, speelgoed, strijkijzers en koffiezetapparaten vaak zonder pardon worden weggegooid. Dit doen we minder snel met kostbare producten zoals fietsen, laptops, naaimachines en telefoons.
Uit het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van SIRE, blijkt dat:
De campagne speelt ook in op een dubbele moraal die de Nederlander heeft rondom het onderwerp repareren. Want blijkbaar vinden we het zonde om iets weg te gooien en zijn we trots als we het gerepareerd hebben, maar gooien we toch massaal spullen weg.
Op het gelanceerde online platform krijgen consumenten hulp bij het repareren van hun spullen. Inclusief filmpjes op YouTube om zelf aan de slag te gaan met het repareren van bijvoorbeeld je fiets, koffer of broek. En wil of kun je het niet zelf maken? Dan vind je een overzicht van experts in de buurt die dat wel kunnen doen.