Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het regeringstoestel van de Amerikaanse president, de Air Force One, mag je bepaald geen standaard kist noemen. Nog los van de speciale inrichting, met slaapkamer, kantoor, vergaderruimte en de nodige verbindingen, is de huidige op een 747-200 gebaseerde kiest een schier onverwoestbaar vliegend fort. Boeing bouwt intussen al enkele jaren aan een nieuwe versie, gebaseerd op de 747-8. Echter, dat wordt meer en meer een financiële ramp voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer.
Vijf keer de catalogusprijs
De bestelling voor de nieuwe Air Force One werd al geplaatst toen Obama nog president van de VS was. Zijn opvolger, Donald Trump, stak zijn verbazing over de hoge aanschafprijs echter niet onder stoelen of banken. Sterker nog, hij dreigde, geheel op zijn bekende eigen wijze – via Twitter – de bestelling te annuleren als Boeing niet iets aan de prijs zou doen.
Die was in eerste instantie bepaald op zo’n 5 miljard dollar, exclusief verhogingen voor eventuele exrta’s of ‘tegenslagen’ die tijdens de ontwikkeling en bouw op het pad zouden kunnen liggen. Uiteindelijk kwamen Trump en Boeing een nieuwe, lagere, vaste prijs overeen: 4,3 miljard dollar. Dat is nog altijd tien keer meer dan de standaard catalogusprijs voor een Boeing 747-8. Voor dat bedrag moet Boeing overigens wel twee idendtieke toestellen leveren. Dus feitelijk mogen ze vijf keer de catalogusprijs rekenen, voor alle extra’s die in het presidentiële toestel ingebouwd moeten worden.
Bijna 2 miljard ‘verlies’ voor Boeing
Die 4,3 miljard leek misschien een ruim budget, maar inmiddels, vijf jaar later, is wel duidelijk dat Boeing fors moet inleveren op het Air Force One project. Vorig jaar moest de vliegtuigbouwer al 1,1 miljard dollar afschrijven, en daar komt dit jaar nog eens bijna 800 miljoen bij. Of het daarbij blijft is allerminst zeker. Feit is in ieder geval dat Boeing aan de bouw en levering van de nieuwe Air Force One toestellen niets gaat verdienen.
Oorspronkelijk zouden ze in 2024 geleverd worden, maar onder druk van Trump werd 2021 als leverdatum overeengekomen. Die datum is door de pandemie niet gehaald. Bovendien heeft de huidige president, Biden, de ontwerpwijzigingen van zijn voorganger, weer aangepast. Trump wilde meer donkerblauw en rood in het toestel verwerken. Biden heeft dat weer aangepast naar het traditionele lichtblauw en wit.
Levering misschien in 2026
Inmiddels wordt gesproken over levering ergens in 2026 of 2027, maar die data staan nog met potlood in de agenda. De kans is groot dat de VS tegen die tijd weer een nieuwe, andere, president heeft. Afwachten wat die nog wil veranderen dus. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Verder lezen over Amerika
Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Gadgets04.07.2024
Deze droneshow is van een nieuw niveau
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Technology05.04.2024
GMT+Maan: De maan krijgt zijn eigen tijdzone
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Technology29.02.2024
UFO’s worden vooral gespot in het westen van de Verenigde Staten
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024