04.02.2015
Nieuws

Nieuw content-deliverynetwerk voor Crowdynews

By: Jeroen de Hooge

BlogNieuws

Onze nieuwsconsumptie is de afgelopen decennia flink veranderd. Waar men vroeger om 18.00 uur thuis voor de buis zat voor het journaal, of men s’morgens de krant opensloeg voor de laatste nieuwsfeiten zie je vandaag de dag alles al via Facebook, Twitter en andere sociale media en online kanalen voorbij komen. Wat lees jij eerder? Het nieuws of iemand uit jouw netwerk die er via sociale media op reageert.

Crowdynews, een website die werd opgericht in in 2010, heeft nu een nieuw platform ontwikkeld dat sociale-mediacontent verzamelt, filtert en deze real-time bij actuele, populaire berichten plaatst. Iets dat voor mediakanalen nieuwe, en mogelijk interessante manieren biedt om hun eigen aanbod te combineren met sociale-mediacontent van onder meer
Twitter, Facebook, YouTube en Instagram. Crowdynews kan zo aan ieder verhaal een extra element toevoegen.

Het hiervoor ontwikkelde platform gebruikt geavanceerde en complexe technologieën zoals de verwerking van natuurlijke taal en kunstmatige intelligentie. Hierdoor lukt het ze om in meer dan 90% van alle gevallen relevante extra informatie te vinden.

Maar hoe komt al deze content uit bij de verschillende kanalen? Aanvankelijk hadden ze een zelfontwikkelde oplossing in gebruik om alle content real-time bij de klant afgeleverd te krijgen. Maar, mede door het succes, kwam men er al snel achter dat het budget niet toereikend was om wereldwijd eigen servers te plaatsen. En dat was juist een pre om snel aan alle gebruikers en klanten te kunnen leveren.

Content-deliverynetwerk

Crowdynews oriënteerde zich vervolgens op een content-deliverynetwerk, alleen kwam er al snel achter dat er vaak te veel werd betaald voor functies waar helemaal geen behoefte aan was. Functies waar weer wel behoefte aan was, waren dan weer niet beschikbaar. Mark van der Walle, Senior DevOps Engineer bij Crowdynews, hierover:
“Zo’n content-deliverynetwerk was simpelweg niet flexibel genoeg voor onze veranderende behoeften.”

Er waren 2 belangrijke vereisten om de doelen te behalen!

1. Kostenbeheersing: Alleen betalen voor content-deliveryfuncties die nodig en bruikbaar zijn om zo het beschikbare budget zo slim mogelijk in te zetten.

2. Duurzame groei: Vanwege ambitieuze groeiplannen, is samenwerken met een bedrijf dat gemakkelijk grote hoeveelheden dataverkeer kan verwerken een must.

Er werden verschillende mogelijkheden geanalyseerd maar na het zien van een demonstratie van Akamai’s Dynamic Site Delivery (DSD) was men er al snel van overtuigd dat dit de beste keuze was. Dat bedrijf bood precies de betaalbare en flexibele oplossing waar het naar op zoek was.

Van der Walle:
“Het Akamai-platform heeft al een aantal van ’s werelds grootste online events ondersteund. Bovendien hebben we gezien hoe Akamai kan helpen om wereldwijd de prestaties van ons platform te verbeteren.” Hij was onder de indruk van de snelle, eenvoudige en flexibele implementatie van Akamai’s DSD. Binnen een maand waren de sites van Crowdynews gemigreerd.

En nu?

Het aantal serverfouten bij Crowdynews is na de migratie op een aantal diensten tot vrijwel nul gereduceerd, het platform neemt nu 96% van de serverbelasting voor zijn rekening en bovendien zijn de widgets gemiddeld 20% beter gaan presteren.

Share this post