Nieuws19.11.2016

Niet alles wat op Social Media staat is altijd helemaal waar


Facebook gaat de strijd aan met nepnieuws

Facebook is een onderzoek gestart om nepnieuws op te kunnen sporen. Aanleiding zijn een aantal berichten van Donald Trump aanhangers die mogelijk de verkiezingsuitslag in Amerika hebben weten te beïnvloeden. Ook zouden berichten in Google een rol hebben gespeeld. Dat laatste is een beetje dubbel want Google indexeert slechts websites van derden. In alle gevallen gaat het om berichten die halve waarheden verkondigen of in sommige gevallen complete nonsens zijn.

Mark Zuckerberg heeft inmiddels gereageerd en noemt het een ‘crazy idea’ dat Facebook ook maar enige rol van betekenis hierin heeft gespeeld. Dat is net zo waar als niet waar. En eigenlijk moet je dit ook veel breder trekken en kijken naar de rol van sociale media. Nergens staat dat je de waarheid moet spreken en als je serieus gaat geloven dat de Paus echt Donald Trump heeft gesteund geloof je waarschijnlijk ook dat Sinterklaas bestaat.

Het Amerikaanse Buzzfeed weet te melden dat tijdens de verkiezingen er vaker nepnieuws werd gedeeld dan berichten van bekende media die blijkbaar altijd wel het ‘ware nieuws wisten te vertellen’. En dat nieuws komt veelal uit de koker van slimme marketing- en pr-bureaus die vooral maar één ding willen, de ontvanger van het nieuws het grote berenbos in sturen. Wat er tijdens de verkiezingen in de VS is gebeurd hebben we allemaal met grote verbazing kunnen volgen. Van het modder gooien tot bewuste lastercampagnes vanuit beide kampen. En wat te denken van de verwachtingen voor de verkiezingsuitslag. Welke waren ‘false’ en welke waren ’true’. En wat is er makkelijker dan hiervoor sociale media in te zetten, gratis en wel en voor een minimaal budget weet je zo maar miljoenen mensen te bereiken. Dat nieuws is ongefilterd, ruw, één op één en vrij te publiceren. Behalve dan een foto waarop een vrouw haar kind de borst geeft want dat is volgens de bestaande social media filters pornografie en zal geweigerd worden. Verder mag zo’n beetje alles.

Facebook wil echter afrekenen met nepnieuws en trekt daarvoor nu alles uit de kast. Zo komen er systemen die kijken of een artikel wel helemaal klopt, krijg je de kans om nepnieuws aan te geven (we gaan abusievelijk van uit dat degene die dat doet dan wel het bij het rechte eind heeft), komen er fact-checkers (mensen) en zo volgen er nog wat maatregelen. De grote vraag is echter of Facebook dit kan en mag. De wetgeving die ook te maken heeft met vrijheid van meningsuiting kan per land verschillen of wordt Facebook zo allemachtig dat zij kunnen beoordelen wat er allemaal niet waar is in de wereld. Het is moedig om nepnieuws aan te pakken maar begin eerst maar eens uit leggen dat alle informatie die tot ons komt vooral ter beoordeling van jezelf is. Niet alles wat op sociale media verschijnt is waar, net als in de krant en net als op televisie. Het is wat men ons wil laten geloven of wat we zelf willen geloven. En daar kan geen filter ook maar iets tegen doen.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label