De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Series kijken op Netflix, muziek streamen via Spotify en luisterboeken via Storytel. De kans is groot dat jij ook een lidmaatschap hebt bij in ieder geval een van deze aanbieders.
Maar liefst 91 procent van de Nederlandse huishoudens onderschat het aantal abonnementen dat ze hebben. Vaak wordt gedacht dat er een paar lopende lidmaatschappen zijn, terwijl dat er in de praktijk gemiddeld 5 tot 15 zijn. En hoeveel er precies aan wordt uitgegeven weten consumenten over het algemeen niet. Het meest voorkomende abonnement? Die voor tv, internet en telefonie. Het Nibud deed onderzoek naar het toenemende gebruik van abonnementen.
Tweepersoonshuishouden geeft € 106 per maand uit aan abonnementen
De laatste jaren sluiten steeds meer Nederlanders abonnementen af. Het Nibud wilde met het onderzoek inzichtelijk maken in hoeverre consumenten op de hoogte zijn van alle lopende overeenkomsten. Dat blijkt dus flink tegen te vallen, omdat de meeste huishoudens abonnementen hebben lopen die ze eigenlijk zijn vergeten of waar geen gebruik meer van gemaakt wordt.
Volgens de Nibud-voorbeeldbegrotingen besteden huishoudens (met een modaal inkomen (paar 2x modaal inkomen) en een gemiddelde huur) maandelijks de volgende bedragen aan abonnementen en contributies:
- Alleenstaande € 60
- Alleenstaande ouder met 2 kinderen: € 117
- Paar: € 106
- Paar met 2 kinderen: € 155
Het Nibud concludeert dat we in Nederland vrij laks omgaan met de afgesloten abonnementen. We sluiten ze af zonder ons goed te verdiepen in de voorwaarden, weten niet meer waar we overeenkomsten bewaren en zitten langer vast aan een abonnement dan de bedoeling was.
Bovendien hebben veel consumenten lidmaatschappen voor producten en diensten die ook zonder abonnement te verkrijgen zijn.
Kwart heeft 10 tot 15 abonnementen
44 procent van de huishoudens heeft 5 tot 10 abonnementen en bijna een kwart (23 procent) 10 tot 15. Van de ondervraagden geeft 41 procent aan het prettig te vinden dat er meer abonnementen zijn. Er zijn duidelijke verschillen zichtbaar in leeftijdscategorie. Zo hebben jongeren tot 25 jaar meer abonnementen (16) dan 65-plussers (9). De groep jongeren heeft ook lidmaatschappen op andere producten en diensten. Ze streamen meer muziek, gaan vaker naar de sportschool en hebben vaker een private leaseauto dan andere leeftijdsgroepen.
Combinatiepakketten meest populair
De meest afgesloten abonnementen zijn die op combinatiepakketten met tv, internet en (mobiele) telefonie. De top van de afgesloten lidmaatschappen ziet er als volgt uit:
- Combinatiepakket internet-tv-telefoon (85%)
- Mobiele telefoon met internet (76%)
- Streamingdiensten (47%)
- Loterijen (45%)
- Tijdschriften/tv-gids (op papier & digitaal) (41%)
- Wegenwacht (41%)
Ondanks dat mensen aangeven het prettig te vinden dat er steeds meer abonnementen afgesloten kunnen worden, zijn er ook risico’s aan verbonden. Volgens het Nibud gaan veel consumenten er onoplettend mee om. Als tip geven zij het invoeren van een jaarlijkse check op alle lopende abonnementen en opzeggen van lidmaatschappen waar geen gebruik van wordt gemaakt. Bovendien geeft het inzicht in de kosten van alle lopende abonnementen.
Benieuwd naar alle uitkomsten? Je kunt het rapport hier inzien.