In 2019 rijden we veel meer kilometers met Nederlandse motorvoertuigen dan bijna 30 jaar geleden, in 1990. Alle personenauto’s, bestelauto’s, zware vrachtvoertuigen en bussen reden samen 150,6 miljard kilometer. Dat lag in 1990 nog op 102 miljard kilometer, zo blijkt uit cijfers van het CBS. We leggen vooral meer kilometers af in personenauto’s en bestelauto’s. Het is dus niet verwonderlijk dat het aantal files toeneemt nu we steeds langer op de weg zitten.
De grootste groei in voertuigkilometers is te zien bij de bestelauto’s, het aantal gereden kilometers is verdubbeld ten opzichte van 1990. In de periode van 1990 tot 2008 was de grootste groei te zien, daarna sloeg de crisis toe. Vorig jaar, in 2018, werd het hoogste niveau gemeten. We kunnen ons voorstellen dat de groei van de kilometers die met bestelauto’s worden gereden deels te maken heeft met alle online bestellingen. Vaak worden online bestelde producten door bezorgdiensten met bestelbusjes afgeleverd.
Het grootste deel van de afgelegde kilometers werd in 2018 door personenauto’s gereden (81 procent). En dat is 43 procent meer dan bijna 30 jaar geleden. En niet alleen rijden we in totaal meer kilometers, we hebben in Nederland ook meer personenauto’s. In 2018 waren er 9,6 miljoen personenauto’s in ons land, in 1990 waren dat er nog 7,5 miljoen. Opvallend is wel dat we per auto juist minder zijn gaan rijden. Gemiddeld per jaar 13 duizend kilometer (dat lag in 1990 op 13.800).
Oudere personenauto’s nemen toe in populariteit. Er wordt steeds meer met oudere voertuigen gereden en meer kilometers afgelegd.
Het is niet verwonderlijk dat er steeds minder wordt gereden met auto’s die op diesel rijden. We zien dan ook dat er vorig jaar een daling van 5 procent was van het aantal dieselkilometers ten opzichte van 2008. De meeste Nederlanders rijden met een benzineauto. LPG neemt ook sterk af in populariteit.
Wat we in 1990 nog niet hadden: plug-in hybride en elektrische auto’s. Het CBS neemt deze auto’s sinds 2015 mee in de berekening. Nu er steeds meer modellen op de markt komen, worden er ook veel meer kilometers mee gereden. Sinds 2015 is het aantal kilometers verdubbeld en we verwachten dat dit nog wel toe gaat nemen. Toch zijn plug-in hybride of elektrische auto’s nu nog ‘maar’ goed voor 2,7 procent van alle door personenauto’s afgelegde kilometers.