Het aantal files op onze wegen is in het 1e kwartaal van 2018 flink toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Uit cijfers van ANWB Verkeersinformatie blijkt dat de filezwaarte op alle A- en N wegen in ons land in het eerste kwartaal van 2018 ruim 25 procent hoger uitkomt dan vorig jaar. Een opmerkelijke groei na een jaar waarin de filezwaarte (lengte keer duur van de file) vrijwel stabiel bleef.
Naast het verkeersaanbod hebben ook zeker de weersomstandigheden tijdens de wintermaanden grote invloed gehad op de doorstroming van het verkeer. In januari was het vooral regen (dinsdag 16 januari) en storm (donderdag 18 januari) dat ervoor zorgde dat het verkeer op veel wegen compleet vast kwam te staan. Ondanks de vele waarschuwingen kantelden er 18 januari meer dan 60 vrachtwagencombinaties, daarmee blokkeerden ze lange tijd veel wegen.
In februari was er een lichte filegroei in vergelijking met vorig jaar. Maart, volgens de filestatistieken één van de drukste maanden in het jaar, liet daarentegen een hele grote piek zien. Zowel in de ochtend- als in de avondspits was het fors drukker dan de afgelopen jaren. Dit kwam mede door een groot aantal ernstige ongelukken waarbij vrachtauto’s betrokken waren. De vaak langdurige beperkingen voor het verkeer zorgden daarmee voor veel verkeershinder.
De ochtendspits is op dinsdag het drukst, tijdens de avondspits staan automobilisten het langst stil op donderdag. Opvallend blijft dat veel kleine ongelukken als kop-staartbotsingen direct zorgen voor veel vertraging voor het overige verkeer. Aanrijdingen die over het algemeen toch makkelijk te voorkomen zijn.
De drukste spits van het afgelopen kwartaal was die op dinsdagavond 27 maart toen regenbuien en ongelukken tot veel vertraging leidden. Op het drukste moment stond er op A- en N-wegen in totaal 927 kilometer file.
De cijfers over het eerste kwartaal van 2018 zijn schrikbarend, maar de toekomst ziet er verre van beter uit. Volgens de Telegraaf kunnen we binnen nu en 3 jaar zelfs zo’n 50% langer onderweg zijn dan nu het geval is. Thuiswerken (indien mogelijk), op andere tijden naar kantoor gaan of alternatief vervoer nemen lijken voor de toekomst de beste mogelijkheden.
En de oplossing voor de transportsector moet nog gevonden worden. Vorig jaar al was de schade in die sector ruim 1 miljard euro. Als de filedruk verder toeneemt zal dat alleen maar verder oplopen. Maar of die oplossing er ooit komt?