Zonder de jaarlijkse spaaractie van de Albert Heijn is een dagje Efteling een duur grapje. Maar duur of niet, de Efteling is nog steeds de absolute nummer één attractie van Nederland. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de prijs eigenlijk het enige is waar men commentaar op heeft, want op het entertainment-gehalte valt niets aan te merken. Als het gaat om populaire dagattracties dan is er wel een verandering gaande. In de top 50 daguitjes staan inmiddels behoorlijk veel musea: maar liefst een kwart. Dat blijkt uit het een merkonderzoek naar dagattracties van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Wat verder opvalt in dit onderzoek:
Vroeger was een bezoek aan een museum iets sufs. Het imago van musea was niet goed, maar ook eenmaal binnen was het vooral saai ingerichte zalen met kunst. Gelukkig is daar nu iets in veranderd: musea zijn interactiever geworden, zijn een lust voor het oog en met mediagenieke acties wordt een groter publiek getrokken. Denk aan de Tyrannosaurus-rex die binnenkort bij Naturalis te zien zal zijn, een bericht dat overal in de media opdook.
De onderzoekers keken ook naar musea die aan populariteit hebben gewonnen en daar zijn NEMO, Naturalis en het Rijksmuseum de winnaars. Op bezoekersfaciliteiten zoals horeca scoren musea echter nog laag. Om van een museumbezoek een écht dagje uit te maken, liggen daar de grootste kansen.
Kijkend naar de dagattracties met de beste reputatie, dan is dit de top 10.