De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het afgelopen jaar zijn monteurs van Ziggo die een AED in hun servicebus hebben, vijftig keer opgeroepen om te ondersteunen bij een bedreigende situatie. Daarbij hebben zij dertig keer daadwerkelijk handelend kunnen optreden.
Dat wil dus zeggen dat dit niet alleen over reanimeren gaat in die situaties. In andere gevallen hebben ze de hulpdiensten geassisteerd of omstanders op afstand gehouden. Ziggo had in juni 28 op te beginnen 25 monteurs opgeleid en uitgerust met een AED. Inmiddels zijn dat er meer dan 75 met zo’n apparaat in hun servicebus.
Director Installation & Maintenance, Nicole Hoebink, legt uit: “Onze monteurs rijden door heel Nederland en omdat het oproepsysteem voor burgerhulpverleners via GPS werkt, krijgen zij automatisch via Whatsapp een oproep als er in de buurt waar zij zich op dat moment bevinden een hartstilstand plaatsvindt. En met 1,2 miljoen klantbezoeken per jaar zijn we daarmee altijd dichtbij.”
Zes minute zone
Het is in de praktijk steeds lastiger voor de hulpdiensten om binnen de eerste cruciale minuten altijd aanwezig te zijn. Dat komt omdat de gemiddelde aanrijdtijd van een ambulance zo rond de 10 minuten ligt. Daarom proberen bedrijven, zoals Philips en Opel, bij te dragen om van Nederland een ‘zes minuten zone’ te maken zodat er meer levens gered kunnen worden.
Dat is nodig want in Nederland krijgen jaarlijks 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis, dat zijn er een kleine 47 per dag. Het aantal burgerhulpverleners is het afgelopen jaar gestegen naar 225.000, onder hen ook de monteurs van Ziggo. Volgens de Hartstichting zijn zij gemiddeld genomen 2,5 eerder bij slachtoffers dan de hulpdiensten.
Nog meer monteurs
Regiomanager West-Nederland van Ziggo, Marten-Jan Talens, is initiatiefnemer van dit project en is trots op het afgelopen jaar. “Steeds meer mensen zien hun wifi-verbinding als een soort eerste levensbehoefte. Dit project drukt ons maar weer eens met de neus op de feiten: onze échte eerste levensbehoeften zijn nog altijd ademhaling en een hartslag. De Ziggo-monteurs waarderen het enorm dat ze, naast hun normale werkzaamheden, een belangrijke rol kunnen spelen in noodsituaties. Ons plan is om steeds meer monteurs bekend te maken met de AED, zodat Nederland nog ‘hartveiliger’ wordt.”
[Fotocredits ©
spkphotostock
– Adobe Stock]
Verder lezen over eHealth
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Lifestyle02.09.2024
Voor een frisse adem moet je wel wat doen!
DC Business30.08.2024
De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
Artificial Intelligence24.07.2024
Welzijn op de werkplek met AI collega’s
Lifestyle03.07.2024
Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Lifestyle13.06.2024
Hoe kies je het juiste matras voor je slaaphouding?
Verder lezen over Ziggo
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Mobile02.07.2024
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Entertainment06.06.2024
Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo
de aftrap van een lange sportzomerDC Business11.12.2023
Een vliegende start: Tips voor het beginnen van je eigen bedrijf met Ziggo Webmail en Funda Business
Online02.11.2023
Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door
De provider verloor het afgelopen kwartaal meer dan 33.000 abonneesEntertainment24.08.2023
De Dutch Grand Prix kijken bij Ziggo… nou ja, soort van
Nieuws26.07.2023