Ruim een jaar geleden, midden in de eerste golf van de coronapandemie, besloot Microsoft de deuren van haar fysieke winkels wereldwijd te sluiten. Daarna waren alle producten alleen nog online of, met name zakelijk, via partners en ICT-bedrijven, te koop. Dat gaat nu weer, een beetje, veranderen. Microsoft heeft namelijk bekend gemaakt dat het bedrijf in drie Experience Centers – New York, Sydney en Londen – weer producten gaat verkopen.
In eerste instantie zullen die drie ‘winkels’ met name software, zoals Office 365 abonnementen, Surface producten en accessoires voor de Xbox verkocht gaan worden.
De gameconsoles zelf, Xbox Series X / S, overigens nog niet, want daarvoor heeft Microsoft op dit moment nog niet genoeg voorraad beschikbaar. Zo gauw als dat probleem opgelost is, wordt de gameconsole aan het assortiment toegevoegd.
Microsoft zegt wel dat de beslissing om in drie wereldsteden producten in de schappen van de Experience Centers te leggen niet betekent dat het bedrijf nog meer winkels gaat openen. Daarnaast worden de Experience Centers ook geen plek waar online bestelde producten kunnen worden opgehaald.
“Onze Microsoft Experience Centers zijn bedoeld om klanten de mogelijkheid te bieden onze producten persoonlijk te ervaren. We gebruiken deze ruimtes om te testen en te experimenteren, en, gebaseerd op de feedback van klanten, door te ontwikkelen. Vanaf 1 juli kunnen klanten geselecteerde Microsoft-producten kopen op de locaties in New York, Londen en Sydney”, aldus Travis Walter van Microsoft in een verklaring tegenover The Verge.