Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Hoewel we allemaal weten dat het verstandig is om voldoende groente en fruit te eten, komen de meeste Nederlanders niet eens in de buurt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag binnen krijgen, blijkt voor veel van ons niet haalbaar. Daarom is Food Cabinet, samen met het Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF), een experiment gestart naar de potentie van nudges in de supermarkt. Met een succesvol resultaat, want het blijkt dat consumenten op die manier redelijk gemakkelijk zijn aan te sporen om meer groenten en fruit te kopen.
Nudging in de supermarkt
Nudging blijkt dus een succesvolle manier om mensen meer groente en fruit te laten eten. Maar wat is nudging precies? Nudgen is een motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Het kan ervoor zorgen dat mensen ‘een duwtje in de rug krijgen’. En dat is natuurlijk ideaal om uit te testen bij gewenst gedrag zoals het eten van meer groente en fruit.
Gedurende zes weken werd in een filiaal van Dirk van den Broek in Leidschenveen getest welke nudges hiervoor succesvol zijn, onder de noemer ‘Ga voor kleur’. Er waren afbeeldingen geplaatst op en onder de toegangspoortjes en op winkelwagens. Bij de kassa konden klanten een gezonde snack kopen. Tijdens de onderzoeksperiode werden de verkoopcijfers geanalyseerd en vergeleken met een controlesupermarkt van Dirk van den Broek zonder de nudges.
Combinatie van nudges is succesvol
De resultaten van de test met nudges is positief. In de interventiesupermarkt bleek meer groente en fruit te worden verkocht dan in de controlesupermarkt. Overigens is er wel een daling te zien in de hoeveelheid verkochte groente en fruit. In 2018 werd er veel minder verkocht dan in 2017. Uit de test bleek dat die daling in de campagnesupermarkt 6,6% was, tegenover 14% in de supermarkt zonder de ‘Ga voor kleur’ campagne. Uit het onderzoek blijkt ook dat juist de combinatie van nudges succesvol is om koopgedrag in de supermarkt te stimuleren. De resultaten bieden een interessant inzicht in het effect van de verschillende nudgingstrategieën samen en zijn een goed voorbeeld voor supermarkten die consumenten ook willen aansporen om meer groente en fruit te kopen.
Benieuwd naar het hele rapport? Lees het hier.
Verder lezen over Food
Gadgets12.09.2024
5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Lifestyle17.06.2024
Zo haal je magnesium uit je voeding
Online14.06.2024
De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!
Nieuws13.05.2024
Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken
Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegenCoffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024