Max Verstappen blijft nog jaren bij Red Bull. De Formule 1-coureur heeft zijn handtekening gezet onder het grootste Formule 1-contract allertijden. Hij zou hebben vastgelegd dat hij nog vier of vijf jaar blijft rijden voor het raceteam van het energiedrankmerk.
Het is het grootste Formule 1-contract ooit, maar ook gekeken naar de Nederlandse sportgeschiedenis breekt het records. Niet slecht voor een 24-jarige. Het nieuws is nog niet officieel door Red Bull naar buiten gebracht, maar volgens de Telegraaf is het in kannen en kruiken en zou het later deze week alsnog officieel worden gebracht. Het is niet bekend hoeveel miljoenen Red Bull overheeft om de racekampioen te mogen houden, maar het gerucht gaat dat het om ongeveer 40 miljoen tot 45 miljoen euro per jaar zou gaan. Daar kun je aardig wat overtredingsboetes van betalen.
Max Verstappen heeft ongetwijfeld ook met andere raceteams gesproken, want nadat hij voor het eerst wereldkampioen werd in het vorige seizoen zal de aandacht en interesse voor de coureur gigantisch zijn geweest. Hij wist de man die de jaren ervoor steevast won, Lewis Hamilton, van zijn troon te stoten. Na een paar maanden ‘offline’ is Lewis weer terug en zegt hij klaar te zijn voor een nieuw raceseizoen. Dat belooft wat.
Red Bull heeft enkele weken geleden al laten weten dat het in gesprek was met Max Verstappen en toen al gingen geruchten dat het nog maar een paar weken zou duren of de deal zou rond zijn. Het is mooi op tijd voor het nieuwe raceseizoen, dat op 18 maart van start gaat. Het huidige contract van Verstappen loopt tot 2023, dus het was de hoogste tijd om te kijken naar de toekomst van het toptalent.
Max en het energiedrankmerk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De jonge coureur is zelfs nog nooit uitgekomen voor een ander team dan het Oostenrijkse Red Bull. In eerste instantie voor Toro Rosso op slechts 16-jarige leeftijd, nadat hij door talentscout Helmut Marko werd opgemerkt. Tot grote blijdschap van zijn vader Jos Verstappen, die als coureur ook in de Formule 1 heeft gereden. Na Torro Rosso ging hij al snel naar het team van Red Bull zelf. Hier overwon hij al in zijn eerste race in Barcelona al zijn concurrenten, iets dat zijn vader nooit was gelukt.
Er volgde een winning streak die niet constant doorzette, omdat Hamilton een geduchte tegenstander is, de auto van Red Bull het moeilijk kon winnen van die van Mercedes en er natuurlijk ook het nodige misgaat tijdens het racen. Red Bull had echter wel een strenge afspraak met de coureur: in 2019 moest hij op de helft van het seizoen een top drie-positie hebben bereikt, anders kon hij gaan. Het lukte hem de derde positie te bereiken en uiteindelijk was het van daaruit ‘the only way is up’.
Uiteindelijk resulteerde het harde werk van Max en zijn team mede dankzij een sterkere nieuwe auto in de eerste wereldkampioenschapswinst in het seizoen van 2021. Ook meteen als jongste coureur ooit. Kortom, Max Verstappen verbreekt het ene na het andere record in het racen zelf, dus het was een kwestie van tijd tot hij dit ook qua geld zou doen. Dat lijkt hij nu voor elkaar te hebben bij ‘zijn’ Red Bull, waarvan hij na zijn wereldtitel al uitriep of ze dit alsjeblieft nog tien tot vijftien jaar kunnen blijven doen. Nou Max, in ieder geval nog 4 of 5 jaar, als je het kunt blijven winnen van Lewis.
Max blijft de komende jaren rijden met in ieder geval coureurs als Lando Norris en Charles Leclerc. Hamilton heeft bij Mercedes getekend tot eind 2023, dus dat beloven in ieder geval twee spannende racejaren te worden. Het Formule 1-seizoen van dit jaar gaat op 18 maart van start in Bahrein, met op 2 september de race van Zandvoort en een week later die van België in Spa Francorchamps.