Nieuws12.10.2021

​Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Dit is greenwashing


Of een bedrijf nu een winstoogmerk heeft of niet: je moet als organisatie tegenwoordig op zijn minst laten zien dat je wel eens nadenkt over duurzaamheid. Zelfs notoire milieuvervuilers hebben hele afdelingen ingericht die bestaan om het imago van een bedrijf op het gebied van duurzaamheid op te krikken. Soms gaat dat door ook echt actie te ondernemen, maar soms is het maar een wassen neus. Wat is greenwashing precies en hoe werkt het?

Niet supergroen, maar superfout

Om in dit onderwerp te duiken, kunnen we als voorbeeld ook jouzelf nemen. Als je wisselt van energieleverancier dan wordt je gevraagd of je groene stroom wil. Kies je hiervoor, dan wil je dat lang niet altijd zeggen dat je dan 100 procent groene stroom krijgt. Dat je denkt van wel, dat is greenwashing. Bedrijven doen net alsof ze supergroen zijn, maar stiekem pruttelt er gewoon grijze stroom uit je stopcontact.

Dat komt in het geval van energieleveranciers omdat je groencertificaten kunt kopen. Dit zijn garanties dat de oorsprong van de energie ook daadwerkelijk duurzaam is. In sommige landen is bijna alle energie groen en schijnen die certificaten te worden doorverkocht. In Nederland lijkt het dus alsof we gigantisch veel groene stroom gebruiken, maar eigenlijk zijn die certificaten niet echt bestemd voor onze stroom. Als consument word je dus misleid.

Groene cola

Hetzelfde geldt voor bedrijven die dingen recyclen voor andere bedrijven. Zo heeft Leticia Socal (die een PhD heeft in materiële wetenschappen) onderzoek gedaan naar TerraCycle, een bedrijf dat onder andere de verpakkingen van Vanish-wasmiddel recycled. Je kunt een TerraCycle-box kopen voor 200 euro, daar allemaal plastic indoen, terugsturen en dan gaan zij dat goed verwerken. Dat is tenminste de hoop, want er wordt helemaal niet duidelijk gecommuniceerd hoe het bedrijf te werk gaat. Iets wat vaak gebeurd bij greenwashing. Een deel van het verhaal wordt verteld, wat de indruk wekt dat het om een goede zaak gaat.

Achter de schermen valt dat tegen. Het lukte Socal, die ook al een jaar tevergeefs probeerde om zich in te schrijven voor het recycleprogramma, niet om haar vinger erachter te krijgen wat er precies met haar TerraCycle-box was gebeurd nadat hij was ingestuurd. Het is opmerkelijk dat een bedrijf dat werkt met grote merken als Coca Cola. L’Oréal en Procter & Gamble daarmee wegkomt. Er is zelfs een rechtszaak gestart, want meerdere mensen vinden dat deze groen lijkende gewoonten helemaal niet zo groen lijkt, maar juist is gehuld in een grauwe deken. TerraCycle maakt het voor andere bedrijven mogelijk om heel groen te lijken, want ze wijzen gewoon naar TerraCycle en vinden dan dat ze hun werk hebben gedaan.

Goed recyclen is moeilijk

Het is ook moeilijk om iets goed te recyclen. Zo kreeg Sonos enkele jaren geleden nog de deksel op zijn neus toen het aanbood om oude Sonos-apparatuur te recyclen wanneer je iets nieuws kocht. Nu is het op zich al niet heel duurzaam om een nieuw apparaat te kopen als je nog een oude hebt staan, zeker als Sonos zelf zorgt dat het apparaat geen updates meer krijgt en dus onveilig en zelfs onbruikbaar wordt. Maar: ook het recyclen zelf was geen goede oplossing. Het opsturen van het apparaat en de verdere verwerking was juist contraduurzaam. Het heeft na kritiek dan ook gezorgd dat dat recycleprogramma zijn laatste adem al vroeg uitblies.

De enige manier om te ontdekken of een bedrijf inderdaad aan greenwashing doet, dat is om kritische vragen te stellen en echt de hele keten te onderzoeken. Denk bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely. Dat bedrijf zegt slaafvrije chocolade te maken. Hartstikke goed en ze communiceren hier ook heel transparant over. Maar het maakte die slaafvrije chocolade ten eerste in een fabriek die ook niet-slaafvrije chocolade verwerkt. Ten tweede geldt het slaafvrije gedeelte alleen voor de cacao. De noten die er in de chocolade worden gestopt kunnen dus alsnog door kinderen of slaven zijn geteeld of verscheept. Het is moeilijk om je nek uit te steken en te laten zien dat je het goed doet, omdat het ook daadwerkelijk heel moeilijk is om het echt goed te doen. Zeker als je niet wil dat je product zo duur wordt dat mensen het links laten liggen.

Greenwashing

Greenwashing zal helaas altijd een praktijk blijven van bedrijven, maar door regelmatig kritische vragen te stellen en opheldering te vragen, kunnen organisaties wel worden gewezen op deze praktijken en ze hopelijk écht groen maken, in plaats van alleen doen alsof.

Fotocredits: RitaE

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Duurzaam

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive