De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Meer dan 30 jaar lang was Loeki de Leeuw de ster van de reclameblokken op de publieke omroep. Van 1972 tot 2004 onderbrak de leeuw de reclames met zijn korte filmpjes en kreet “asjemenou”. Ondanks dat Loeki dus al een tijd niet meer op tv te zien is, zijn er nog genoeg fans te vinden. De NPO Radio 2 DJ’s Jan Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte startten vorige week een petitie om de leeuw terug te laten keren op televisie. Binnen 24 uur werd deze maar liefst 20.000 keer ondertekend.
Terugkeer Loeki de Leeuw bekeken door 1,4 miljoen mensen
Woensdagavond was Loeki voor het eerst sinds 2004 weer in het STER-reclameblok voor het NOS Journaal van 20.00 uur te zien. 1,4 miljoen mensen hebben de terugkeer van de beroemde leeuw op televisie bekeken. Live stemden er gisteren 1,3 miljoen mensen af op het reclameblok en vervolgens keken nog eens 100.000 mensen online naar de nieuwe clip. Dat maakte Stichting KijkOnderzoek vandaag bekend. Een zegsman van Kijkonderzoek licht toe: “Vorige week waren dat er 1,1 miljoen voor hetzelfde reclameblok.” Het lijkt er dus op dat veel mensen speciaal voor Loeki de Leeuw op het reclameblok hebben afgestemd.
Nieuw filmpje: Loeki de Leeuw als DJ
In het nieuwe filmpje zien we Loeki als dj. Zoals altijd gaat er iets fout er iets fout en zegt hij vervolgens “asjemenou”. Het gloednieuwe filmpje is gemaakt door de dochter van Joop Geesink, de geestelijk vader van Loeki de Leeuw. Het filmpje zat precies tussen De Wereld Draait Door en het NOS Journaal van 20.00 uur.
Het is nog niet bekend of het optreden van Loeki eenmalig was, of er toch een definitieve terugkeer zit aan te komen. De STER heeft aangegeven dat zij serieus nadenken hierover. Misschien zien we Loeki de komende tijd dus weer vaak op televisie. In 2004 stopte de STER met de filmpjes omdat het te duur werd om ze te maken. Er zijn in totaal 7000 filmpjes in gemaakt en vooral in de jaren tachtig was Loeki enorm populair.
Ster Gouden Loeki
De leeuw was nog niet helemaal in de vergetelheid geraakt. Ieder jaar wordt de Ster Gouden Loeki uitgereikt, de prijs voor de beste reclamespot van het jaar. Dit jaar won De Staatsloterij de prijs, met hun eindejaarsreclame waarin hondje Frekkel de hoofdrol speelde.
Ook op social media wordt enthousiast gereageerd op de terugkeer van Loeki de Leeuw. Die definitieve terugkeer zou er zomaar eens aan kunnen komen.