Vandaag bestaat KLM precies 100 jaar. Op 7 oktober 1919 werd de ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën’, zoals het tot 1946 officieel heet, opgericht. Wist je dat KLM daarmee de oudste internationale luchtvaartmaatschappij ter wereld is die nog opereert onder haar eigen naam? Wij verzamelden een aantal interessante feitjes ter ere van het 100-jarige bestaan van KLM.
Speciaal voor dit bijzondere jubileum maakte KLM een film over de evolutie van 1919 tot heden, inclusief bijzondere beelden van oude én nieuwe toestellen. Om alles zo goed mogelijk na te bootsen is er gebruik gemaakt van een aantal originele vliegtuigen en werden sets opgebouwd om het zo realistisch mogelijk te maken.
De film is bedacht en gemaakt door KLM’s vaste creatieve partner, DDB Unlimited. In samenwerking met topregisseur Ismael ten Heuvel en historici op KLM’s Heritage Centre werd alles op alles gezet om het tot in detail historisch nauwkeurig na te bootsen.
Op 17 mei 1920, ruim 7 maanden na de oprichting, vindt de eerste vlucht van KLM plaats. Aan boord van de vlucht van Londen naar Amsterdam zijn 2 journalisten, een brief van de Londense burgemeester en een pak kranten. Plus piloot Jerry Shaw, die de eer heeft om met een geleast toestel de eerste vlucht succesvol uit te voeren.
Voordat vliegtuigen toegankelijk werden voor personenvervoer, deden mensen er vaak maanden over om, per boot, naar de andere kant van de wereld te reizen. KLM wilde de Nederlandse koloniën graag bereikbaarder maken. In 1924 werd de eerste vlucht naar Jakarta gemaakt en dat ging sneller dan per schip, maar duurde nog steeds 55 dagen. In Bulgarije strand het Fokker-toestel namelijk met motorpech en ook daarna moesten er nog geregeld tussenlandingen gemaakt worden. Inmiddels vliegt KLM niet meer met Fokker.
Halvewege de vorige eeuw was het nog helemaal niet zo normaal dat vrouwen werkten en het eerste personeel in de lucht waren dan ook mannen. Die kregen trouwens de titel ‘hofmeester’. Eind jaren 40 begonnen de eerste vrouwelijke stewardessen en het vak werd toen ook flink gepromoot als een baan voor jonge en reislustige vrouwen.
In de jaren ’50 begon KLM met het uitgeven van de eerste, inmiddels iconische, huisjes. Die waren toen nog gevuld met likeur en later jenever. Zogenaamde ‘Royal Class passagiers’ kregen een huisje op internationale vluchten. Tegenwoordig zijn de huisjes echte ‘collector’s items’ geworden.
De uitgifte van de huisjes verliep in het begin willekeurig, maar hier bracht KLM in 1994 verandering in. In 1993 waren er 60 verschillende en vanaf 1994 kwamen er 15 bij ter ere van het 75 jarig bestaan van de KLM. Sindsdien is het aantal huisjes gelijk aan de verjaardag van de luchtvaartmaatschappij.
Het is zover, het honderdste Delftsblauwe KLM-huisje is inmiddels bekend en is het prachtige Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Het waarschijnlijk nu al het meest gewilde huisje ooit, is vandaag door topman Pieter Elbers en minister Wopke Hoekstra op feestelijke wijze onthuld tijdens de festiviteiten van KLM op Schiphol. Paleis Huis ten Bosch is de officiële woning van Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima en hun drie dochters. We gaan ervan uit dat iedereen die nu in een KLM vlucht (wel business class en intercontinentaal) stapt dit gewilde huisje ontvangt.
KLM introduceerde eerder dit jaar een actieplan voor duurzaam reizen onder de naam ‘Fly Responsibly’. De luchtvaartmaatschappij heeft het voortouw genomen en vraagt de gehele luchtvaart industrie om samen de krachten te bundelen en zo een duurzamere toekomst te creëren. Daarmee kwam KLM wereldwijd in het nieuws, omdat het op sommige trajecten ook de trein promoot als vervoermiddel.
Op de speciale site, die ter ere van de 100ste verjaardag een paar maanden geleden werd gelanceerd, kun je nog veel meer feitjes lezen en natuurlijk bijzondere verhalen.
Naast alle festiviteiten die KLM zelf aan het ontplooien is rond hun 100-jarig bestaan zijn er ook bedrijven die samen met KLM inspelen op dit bijzondere jubileum.
Zo deelt vandaag KLM aan duizenden passagiers een zéér bijzonder cadeautje uit, namelijk een Amsterdams grachtenpandje met klokgevel, gemaakt van de oude uniformen van KLM-stewardessen geproduceerd door de bijzondere mensen van i-did.
Het past in het streven van KLM om zoveel mogelijk producten te hergebruiken. Na jaren trouwe dienst worden de uniformen vervangen door nieuwe. Het materiaal van de oude uniformen is van een dusdanige kwaliteit dat het nog uitstekend voor andere doeleinden kan worden gebruikt. Waarbij de iconische blauwe kleur terugkomt in de gecreëerde nieuwe producten.
De bijzondere huisjes zijn onderdeel van de eerder gelanceerde KLM100-collectie. De makers van de huisjes bij i-did zijn mensen met een langdurige bijstandsuitkering die worden geholpen om weer een werkend leven op te bouwen. Dit gebeurt o.a. door intensieve begeleiding op de werkvloer. Het bedrijf is gespecialiseerd in het maken van producten van gerecycled vilt.